Powered By Blogger

söndag 31 oktober 2021

Apostlarnas arv - att försvara och befästa evangeliet

 Frid! 

23 s e pingst. Förlåtelsen. Vishet att avgöra vad som är rätt, endräkten i kyrkan. Rättfärdighetens frukt.

Paulus och Timoteus skriver i Fil. 1:6-11 (en av söndagens texter)

"Jag är övertygad om att han som har börjat ett gott verk i er också skall fullborda det intill Kristi Jesu dag. Det är inte mer än rätt att jag tänker så om er alla, ty jag har er i mitt hjärta. Både när jag bär bojor och när jag försvarar och befäster evangeliet delar ni allesammans nåden med mig. Ja, Gud är mitt vittne att jag längtar efter er alla av hela mitt hjärta, i Kristus Jesus. Och min bön är att er kärlek mer och mer skall överflöda och leda er fram till insikt och klart omdöme, så att ni kan avgöra vad som är rätt och vara rena och fläckfria på Kristi dag, rika på rättfärdighetens frukt som Jesus Kristus ger, Gud till ära och pris."

- Paulus försvarar och befäster evangeliet.

Kyrkans bekännelseskrifter lär också: 

14] För att bevara den rena läran och bibehålla en fast grundad och Gud behaglig endräkt i kyrkan är det nödvändigt att icke blott rätt driva den rena sunda läran, utan även tillbakavisa dem, som motsäga den och lära annorlunda. 1 Tim. 3, Tit. 1. Ty trogna herdar böra, såsom Luther säger, dels föra sina får på bete och föda dem, dels skydda dem för ulvarna, så att de taga sig till vara för främmande röster, Joh. 10, och skilja det kostbara från det värdelösa, Jer. 15.

(Konkordieformeln, SD, antitesen 14)

https://logosmappen.net/bekskrifter/kf/kf_sd.html


***

"Salige visshet" (Via Vitae, Pedersöre kyrka)

https://www.youtube.com/watch?v=4xVdcjnoZMI

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar