Powered By Blogger

söndag 9 februari 2020

Shebna och Eljakim - Spiken i väggen - Fröet till läran om försoningen - Gud har kontroll, makt att avsätta dåliga ledare

En stadig spik i en fast vägg.
Jes. 22:15-25. En något ovanlig text i Bibeln, men väldigt fascinerande. Bör läsas med eftertanke.

På förunderliga vägar kom jag att läsa Jesaja kapitel 22. Det är ett kapitel som handlar om Shebna och Eljakim. Shebna var förvaltare och hovmästare under Juda kung Hiskias tid och Shebna var inte var en gudsman. Hans stolthet ledde till att han ersattes av Eljakim. Shebna betyder ungefär ”tillväxt” eller ”utväxt” (Hebr.) Profeten Jesaja tillrättavisade Shebna för hans högmod.  

I verserna  22:15-19 handlar det alltså om hur profeten Jesaja tillrättavisar Shebna och talar om bestraffningen. Verserna 20-25 handlar om Eljakim som blir hans ersättare och det är egentligen vers 25 jag allra först stannade upp inför och började fundera över.

”På den dagen, säger HERREN Sebaot, skall spiken, som var inslagen i den fasta väggen tas bort, huggas av och falla ner. Bördan som hängde på den skall förstöras. Så har HERREN talat.” (Jes. 22:25).

Senare när jag forskat närmare upptäckte jag och lärde mig att det dubbla tilltalet från härskarornas Gud, alltså orden i början och slutet av vers 25 pekar på innehållets stora och omfattande betydelse; fröet till läran om försoningen (Början: ”På den dagen säger HERREN Sebaot” och  Slutet:”Så har HERREN talat.”). Det handlar inte bara om avsättandet av en ond man från en hög position och insättandet av en god ersättare. Det är helt klart att det handlar om en större bild som tecknas i den här historiska berättelsen.

Det som dock allra först lyftes fram inför mina ögon när jag kom att läsa denna text var ordet ”bördan” och senare ”spiken”. Bördan som hängde på den där spiken ska tas bort; förstöras. Jag tänkte på våra mänskliga bördor som vi bär på och på den ofattbart tunga bördan (mänsklighetens synd) som lades på Jesus när han på korset bar våra skulders tunga börda, fast han var oskyldig. Genom hans död lyftes bördan av. Han dog i vårt ställe. 1 Joh. 2:2 ”Han är försoningen för våra synder, och inte bara för våra utan också för hela världens.” Kol.2:14 ”Han har förlåtit oss alla överträdelser och strukit ut det skuldebrev som med sina krav vittnade mot oss. Det har han tagit bort genom att spika fast det på korset.”

Händelsen om Shebna och Eljakim är märklig på så sätt att det alltså plötsligt vävs in starka  Kristusbilder. Vi får höra om Davids hus och Jerusalem och tänker på våra judiska föräldrar och kristendomens rötter. Eljakim får vara en stark förebild till Kristus och han liknas vid en stadig spik i en vägg som tål belastning. Till Kristi ära sjunger vi ”Spikarnas lovsång” och all ära är hans!

I vers 22 nämns och förebådas att Eljakim fick nyckeln till Davids hus med makt att öppna och stänga.  I Uppenbarelseboken 3:7-8 har vi Kristi ord som hänvisar till denna text och det är han som har den kungliga värdigheten och makten: ”Så säger den Helige och Sanne, han som har Davids nyckel, han som öppnar så att ingen kan stänga, och stänger så att ingen kan öppna: Jag känner dina gärningar. Se jag har låtit en dörr så öppen för dig, en dörr som ingen kan stänga, ty din kraft är ringa och du har hållit fast vid mitt ord och inte förnekat mitt namn.”

En annan fin upptäckt jag gjorde senare med hjälp av lite forskning, finns i vers ”Honom skall jag klä i din dräkt, spänna på ditt bälte och lägga din myndighet i hans hand, så att han blir en far för Jerusalems invånare.” 22:21 (sagt alltså om Eljakim som skulle ersätta Shebna)

Innebörden av ordet ”dräkt” (Hebrew word yif-deh-yaw) i vers 21 betyder ”befria” på hebreiska. Jesus kom ju för att befria. I Luk. 4:18 citerar han Jes. 58:6 och säger att det gäller honom: ”Herrens Ande är över mg, ty han har smort mig till att predika glädjens budskap för de fattiga. Han har sänt mig för att ropa ut frihet för de fångna och syn för de blinda, för att ge de betryckta frihet och predika ett nåden år från Herren..” Luk. 4:18-19

Vad mera kan man lära sig av texten? Gud har kontrollen över allt och även om det ser ut som om onda mänskor eller ledare aldrig avsätts, så kan Gud fälla dem i ett ögonblick och ersätta dem med goda och trogna tjänare. Det var detta som hände i Juda, läser jag i en kommentar på engelska. En ond man avlägsnades från sin tjänst och en man efter Guds eget hjärta insattes istället. Vi behöver inte vara rädda för att högmodiga män verkligen kommer att lyckas i sina strävanden efter makt, därför att Gud kommer att döma dem för deras brott.

Ifall Shebna är en förkortning av Sebanja betyder det ”Återvänd nu, O Gud!”


”På den dagen, säger HERREN Sebaot, skall spiken, som var inslagen i den fasta väggen tas bort, huggas av och falla ner. Bördan som hängde på den skall förstöras. Så har HERREN talat.” (Jes. 22:25).

Eljakims namn betyder ”han kommer att uppstå”.

Här förebådas att Kristus kommer att uppstå. Han uppstod på den tredje dagen -uppståndelsens morgon. Graven kunde inte stoppa honom, döden kunde inte behålla honom. Han har uppstått!



Källor: egna reflektioner och sökningar
Pulpit commentary on Is 22:25
Bibeltools
Sermoncentral/D Jones


Foto: KL (från 2018, soldattorpet)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar