Powered By Blogger

lördag 29 februari 2020

Korset

Fastetiden. Bibelplanen bit för bit för alla.

"Från Frälsaren på korsets stam, Ljus faller på min dräkt;
Då träda syndens fläckar fram, jag blir med rövarn släkt.
Men du, som var mot rövarn god, Du gör mig snövit i ditt blod
Så helt förlåter Gud, så helt förlåter Gud."


- Helt nyligen påmindes jag om denna sång ur sångboken "Nordisk sång" som jag köpte i juli 1980 på ett Nordiskt Studentmöte i Kalundborg, Danmark. Sången är nr 145 i den boken. Ett möte som var livsavgörande för mig på det personliga planet av förekommen anledning :-)

Det är alltid bra att påminna sig om korset. Ja, Kristi kors är läkedom för hela mänskan. Hebr. 3:1 påminner också om att "se på Jesus" vilket min gamla söndagskollärarinna Bertha också påminde oss om. Bästa utsikten när man håller sig till apostlarna och oppositionen som förväntas dö ut (Jfr H. Sunnlidens blogg nov, 12, 2019 * "... det är fruktansvärt att "leva som en minoritet som alla bara väntar på ... ska dö ut. Problemet är nämligen att man väntar ut ett problem som aldrig tar slut." Rune Imberg)

- I dag läste vi också Jesaja kapitel 1, enligt bibelläsningsplanen. Jag fäste mig särskilt vid följande ord (hörde fastetiden i dem) i Jes. 1:16-20 som  lyder:

"Tvätta er och gör er rena. Tag bort era onda gärningar från mina ögon. Sluta att göra det som är ont. Lär er att göra det som är gott, sök det rätta. Tillrättavisa förtryckaren, försvara den faderlöses rätt, stöd änkan i hennes sak. Kom, låt oss gå till rätta med varandra, säger HERREN. Om än era synder är blodröda, skall de bli snövita, om de än är röda som scharlakan, skall de bli vita som ull. Om ni är villiga att höra, skall ni få äta landet goda. Men om ni vägrar och är motsträviga, skall ni förtäras av svärd, ty så har HERRENS mun talat."


Här kommer fortsättningen på Bibelplanen från Kristet Perspektiv. 1-16 mars 2020:

Bibelplanen bit för bit.





Foto: KL 29.2.2020













Fil. 4:4 (1917) "Glädjen eder i Herren alltid. Åter vill jag säga: Glädjen eder."

Påsken är ju redan ett faktum.

"Oh Happy Day" (Aretha Franklin)
https://www.youtube.com/watch?v=wb7D-W-QW-8




* Prästen Håkan Sunnliden hänvisar till advokat A Stenkar Karlgren (Sverige) om "rätten att gå i opposition också på ämbetsfrågans grund", om yttrandefrihet och minoriteter:
https://www.kyrkanstidning.se/ledare/darfor-en-lattnad-hela-svenska-kyrkan

Sunnlidens blogg:
http://hakansunnliden.blogspot.com/2019/11/andreas-stenkar-karlgren-och.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar