Powered By Blogger

lördag 1 februari 2020

Gud bor i ett ljus

Sabbaten gick in. Vi fortsätter i fädernas spår, ett nytt år på apostlarnas och profeternas grundval.
1 Tim. 6:13-16 "Bevara det som han har befallt rent och oförfalskat".

Dagens bibelläsningsplan och texter inbegriper Psaltaren 7, en psalm av David och där fäste jag mig vid vers 9 "HERREN håller dom över folken. Döm mig, HERRE, efter min rättfärdighet, efter den fullkomlighet som övertäcker mig."

- Jag vet att David inte tänker på någon egen rättfärdighet gällande frälsningen och inför Gud, men han hade handlat rätt gentemot Saul. Han var också medveten om att han var en syndig mänska, han som alla andra; Ps. 143:2 "Gå ej till doms med din tjänare, ty inför dig är ingen levande rättfärdig."

Genom detta bibelställe blir jag dock påmind om Guds rättfärdighet och den rättfärdighetsdräkt som Kristus har förvärvat mig. Den rättfärdighet som övertäcker mig. Den räcktes mig i dopet.

"Men nu har utan lagen en rättfärdighet från Gud blivit uppenbarad, en som lagen och profeterna vittnar om, en rättfärdighet från Gud genom tro på Jesus Kristus, för alla som tror. Ty här finns ingen skillnad." Rom. 3:22

"Men den som utan att bygga på gärningar tror på honom som förklarar den ogudaktige rättfärdig, honom räknas hans tro till rättfärdighet." (Rom. 4:5)

Så lyser Kristus fram i hela Bibeln.



En kommentar till versen (Ps. 7:9)

"judge me, O Lord, according to my righteousness;

he speaks not of his justification before God, in whose sight he well knew no flesh living could be justified by their own righteousness, ( Psalms 143:2 ) ; nor of the righteousness of his person, either imputed or inherent; but of the righteousness of his cause, ( Psalms 35:27 ) ; not of his righteousness God-ward, for he knew that he was a sinner with respect to him; but of his righteousness towards Saul, against whom he had not sinned, but had acted towards him in the most righteous and faithful manner, ( 1 Samuel 24:11 ) ; and therefore desired to be judged, and was content to stand or fall according to his conduct and behaviour towards him;

and according to mine integrity [that is] in me;
who had always acted the sincere and upright part towards Saul, though he had pursued him with so much fury and violence; the psalmist's prayer was heard and answered, ( Psalms 18:20 Psalms 18:24 ) ". (Psalm 7:8 Gill's exposition)


***

1 Tim. 6:13-16 "Inför Gud, som ger liv åt allt, och inför Jesus Kristus som inför Pontius Pilatus avlade den goda bekännelsen, uppmanar jag dig: bevara det som han har befallt rent och oförfalskat, till vår Herre Jesu Kristi ankomst, som han skall låta oss få se när tiden är inne, han, den salige, ende Härskaren, konungarnas Konung och herrarnas Herre, som ensam är odödlig och bor i ett ljus dit ingen kan komma, och som ingen människa har sett eller kan se. Honom tillhör ära och evig makt! Amen."



Bibelläsningsplanen bit för bit (Kristet Perspektiv)
Februari 1-15


























Foton: KL

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar