Powered By Blogger

torsdag 13 februari 2020

Förföljda kristna - Nigeria - "Res dig, HERRE, i din makt"

Nigeria är nr 12 på World Watch List 2020 och där utförs bestialiska dåd mot kristna. Kristna är den mest förföljda gruppen i världen. Våga tala klarspråk om förföljelsen! Bifogar faktabaserad länk där media kan ta del av orsakerna! *

Bibelplanen också bifogad (resten av februari).

- Paulus, Jesu Kristi apostel påminner i 1 Kor.12:26a att vi som kristna tillhör en kropp och "om en lem lider, så lider alla lemmarna med den." För några dagar sedan läste vi enligt bibelplanen psalm 21 och där ingår vers: 14: "Res dig, HERRE, i din makt," (Ps. 21:14a)


- Leah Sharibu var bara 14 år när hon fördes bort från sin högstadieskola i februari 2018, tillsammans med ett hundratal andra flickor. De flesta släpptes inom en månad, men gruppen (Boko Haram) höll kvar Leah Sharibu. Det berodde på att hon vägrade avsäga sig sin kristna tro.

Open.doors.se (31.1.2020) "Fallet Leah Sharibu: Uppges ha fått barn"
https://www.open-doors.se/forfoljda-kristna/nyheter/fallet-leah-sharibu-uppges-ha-faatt-barn


World Watch List 2020:
https://www.open-doors.se/wwl


* OBS! Länk där media kan ta del av orsakerna till att kristna förföljs i Nigeria:
Open doors (World Watch List)
https://www.open-doors.se/nigeria


- I sin januarirapport 2020 skrev Elizabeth Kendal ingående om situationen i Nigeria. Förföljelsen är ofta värst under kristna högtider. Hon skriver bla. om förföljelserna på julafton och juldagen 2019 när 11 kristna iförda orange overaller halshöggs. Den 26.12.2019 halshöggs en brud och hennes tärnor på väg till bröllopet 31.12. Även andra länder nämns i denna bulletin. Jag hänvisar till denna och böneämnena:

Religious Liberty Prayer Bulletin:
http://rlprayerbulletin.blogspot.com/2020/01/rlpb-534-jan-2020-update-incl-nigeria.html




Lars Adaktusson håller inte tyst:  "Av världens 2,3 miljarder kristna lever en halv miljard under omständigheter som gör att de inte fritt kan utöva sin religion. Det innebär att kristna är den mest förföljda religiösa gruppen i världen – International Society for Human Rights uppskattar att 80 procent av all religionsförföljelse är riktad mot kristna."

Våga tala klarspråk om förföljelsen av kristna:
https://www.expressen.se/debatt/vaga-tala-klarsprak-om-forfoljelsen-av-kristna/


***

Månadsrapport 2/2017  från Martyrkyrkans vänner som jag delade på min blogg handlade om Nigeria.


***

Bibelplanen från Kristet Perspektiv bit för bit (resten av februari): 16-29.2.2020)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar