Powered By Blogger

måndag 14 januari 2019

Fokus - Rätten att stå för vår tro - Rätten att bygga upp

Lekmannasamlingen Fokus 13.1.2019 kl. 17.00 (FC) Lovsång och förbön. "Öppen för Gud". Ralf Salo medverkade med undervisning om "Tillväxt". Husförsamlingar (även underjordiska) kan bli ett alternativ i framtiden. Allt står inte väl till. Kyrkskeppet läcker, vi tar in vatten, vi är i sjönöd.

Välkomnare: Olle Domars. I serveringen: Helena Domars. Vid flygeln: Bo Gustav Dahlbacka. Iris Dahlbacka skötte om att sångtexterna kom upp på powerpoint. Förebedjare: Eivor och Maria, Ralf och Hasse. Vi ställde fram material åt barnen i närheten av församlingssalen där vi samlades.

Bobo Dahlbacka inledde med sången "Vi vill hylla och tillbe Dig" och sedan hälsade jag välkommen och höll inledning eftersom det var min tur att vara mötesledare, eller egentligen hoppade jag in för en annan mötesledare som blivit sjuk.

Jag hade tänt ett rött böneljus för lidande kristna och lagt fram Belarus-vimpeln för förtryckta folk. Min judisk-kristna israeliska böneduk fanns också med samt ett blåvitt ljus för vårt eget land. Dessutom tände jag ett dopljus som stod framme med anledning av dopets söndag. Jag nämnde att vi alltid får be för Jerusalem och det judiska folket, för kristna i Kina där kyrkor förstörs och kristna fängslas men man samlas i underjordiska huskyrkor och husförsamlingar, för Iran där 140 kristna fängslades enbart under den första veckan i december 2018. Vi får också be för Pakistan där Asia Bibi väntar på ett definitivt friande domstolsbeslut (senaste nyheterna). Jag nämnde även förtryckta folk i Kazakstan, Belarus (och viftade med flaggan) samt Ukraina och självständighetskampen. Vi får inte heller glömma bort att be för vårt eget land (landets fortsatta frihet och framtid, för beslutsfattarna, för staden och för biskopsvalet med vissa frågetecken och som oroar många).


Inledning (Ralf Salo gav klarsignal att hålla en längre inledning denna gång):

- Jag lyfte fram 3 bibelord som blivit levande för mig med tanke på denna kväll.

I I Sam. 6:20 nämns kraften i förbundsarken dvs Guds kraft och helighet. "Vem kan bestå inför HERREN, denne helige Gud?" - Gud är så helig att vi inte kan nalkas honom, bara i Jesus Kristus.

Ps. 97 handlar om Guds allmakt och helighet. v. 3 "Eld går framför honom och förtär hans fiender runt omkring."

Hes. 13:10  "De leder mitt folk vilse när de säger: "Allt står väl till", trots att allt inte står väl till" (och eftersom de, när någon bygger en mur, bestryker den med vit kalk,") Det står att muren ska falla pga vitkalkningen. Vidare står det att det ska komma en stormvind, slagregn, hagelstenar... "därför att allt inte står väl till." - Här ställde jag den retoriska frågan om vi kan känna igen tecknen också i vår tid?

Jag sade också att jag frågat mig om jag kunde komma fram med ett dylikt budskap när vi ska sjunga lovsånger, men jag upplevde att jag behövde säga detta och det togs också emot.

Jag delade följande tankar: Kyrkskeppet läcker, det tar in vatten, vi är i sjönöd!

- Trosbekännelsen ifrågasätts, jungfrufödseln likaså, Gud ska kallas "hen" osv, frågan om samkönade äktenskap (går allting an?), ämbetsfrågan där bröderna stängs ute, risken finns att de på grund av uteslutningen börjar anses som onormala pga sin tro även om katoliker och ortodoxa och kyrkan före 1986 följde apostlarnas lära. Det finns ingen god vilja från ledande håll att välkomna dem. Någonting är djupt fel på denna punkt! Det handlar ju ändå om ett andligt yrke och ett andligt sammanhang och samvetsfrågor. Här talade jag fritt ur hjärtat och kan inte exakt återge ordalydelsen. Lyckades dock vara konstruktiv.

Med tanke på kriser berättade jag även om att jag lytt order och gjort som min man föreslog dvs sammanställt ett litet beredskapslager med torrvaror, konserver, vatten, hygienartiklar, ljus, tändstickor, första hjälpväska osv. ÖT hade en artikel i fredags som uppmanade till detta. Myndigheterna anser att medborgarna ska klara sig själva 3 dagar på egen hand vid ev. längre avbrott i eldistributionen. Det kändes bra att göra detta!

Med tanke på framtiden nämnde jag om prästen Håkan Sunnliden (Sverige) som gått ur svenska kyrkan eftersom han inte står ut med sekulariseringen där och att han trots det orkar uppmuntra andra som är vilsna genom att rekommendera att man startar smågrupper, husförsamlingar och kyrkor, för vi har fortfarande rätten att bygga upp!

Oberoende av ovannämnda så finns det alltid orsak att vi omvänder oss. Luther talar om "daglig ånger och bot".

Jag läste också från Tit. 3:4-7 om dopets nåd. Vilket evangelium!

Som syndabekännelse läste jag ur Ps. 130 "Ur djupen ropar jag till Dig..." Fri bön, Juniorbönen och orden "Så långt som öster är från väster låter Han våra överträdelser vara från oss."

- Efter min inledning togs kvällen kollekt, som gick till Fokus eget arbete, upp. Sedan ledde oss Iris och Bobo i några finstämda lovsånger; "Majestät, konung i evighet", "Halleluja" (Agnus Dei), "Du är helig" mfl.

Ralf fortsatte att undervisa kring temat "Tillväxt" men han gav också plats för bön och tilltal vilket jag inte kan redogöra för här.

Ralf höll med mig om att kyrkan läcker och det gör även frikyrkan, sa han. Han var också bekymrad över saken.

Han berättade även om situationen i Afrika där man har en annan typ av verklighet dvs man ser klart att onda andemakter är en realitet och bekämpar dem. I vårt land är vi inte lika medvetna om saken, trots att vi ser verkningarna av dem.

Han delade även trösten ord om att Guds oföränderlighet består trots ruinerna, men han förringade inte allvaret. Kriser leder ofta till omvändelse. Detta har hänt förr i vårt eget land när presidenter har bett om förbön innan samtal med grannen i öst. Då fylldes kyrkorna med mänskor som bad med stor nöd över situationen och för folket.

När det gäller huskyrkor sa Ralf: Lägg det på minnet. Vi kan samlas där om det behövs!

Jag gjorde inga heltäckande anteckningar av Ralfs undervisning men han citerade orden om att Jesus är Herre och refererade också till gamla testamentet där Jesus säger att Skrifterna talar om honom. På denna grund står vi med vår "Öppen för Gud" - kväll.


Ordet var fritt efter det här och Ralf ledde samlingen.

Sedan sjöng vi "Jesus, det renaste" och därpå läste förebedjarna Eivor och Maria upp tacksägelse- och böneämnena.

Vi avslutade kvällen med öppet slut och mötesledaren ledde i Herrens välsignelse.

Nästa gång: Boris Salo, Apg. 16 Guds dynamit.

Jag framförde även fokusansvarige prästen Jockum Krokfors' hälsning; han är tacksam för alla förböner och hälsningar som han har fått. Återhämtningen fortgår planenligt. Han är tacksam över god läkarvård och han hoppas snart börja jobba igen. Bibelstudium över Jeremia och Klagovisorna den 27.1.

Servering med smörgåsar och kaffe som Helena skötte om. Lovsång. Förbön och samtal. Diskussionerna fortsatte vid kaffeborden.


- Alla är välkomna till Fokus! Nya är särskilt välkomna.


Foto: 13.1.2019 (KL)


***

Min kristna samhällsblogg: "Lead me on"
https://minkristnasamhllsblogg.blogspot.com/2019/01/lead-me-on.html


Marttyyrien ääni: "viimeisimmät uutiset" -  Senaste nytt om Asia Bibi
https://www.marttyyrienaani.fi/asia-bibi-viimeisimmat-uutiset/


Håkan Sunnlidens blogg: bla. om "Krisen försvinner inte", "Huskyrkor 1-4"
http://hakansunnliden.blogspot.com/


***


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar