Powered By Blogger

lördag 15 december 2018

Sabbatsvilan - Guds shalom

"När juldagsmorgon glimmar, jag vill till stallet gå, där Gud i nattens timmar rén vilar uppå strå..." sjunger vi i en känd julsång. Hur sant är inte det; Gud själv vilar och visar också med sabbatsbudet; det tredje budet att vilan är viktig, vilket ju egentligen är en gåva.

Det finns mycket att meditera över i Bibeln kring just vilan och Jesu födelse.

Jesus är Lammet som är slaktat före världens grundläggning (Upp. 13:8) och ändå föds han i Betlehem när tiden är inne. Allting börjar och slutar med Jesus Kristus. Gal. 4:4-5 "Men när tiden var fullbordad sände Gud sin Son, född av kvinna och ställd under lagen, för att han skulle friköpa dem som stod under lagen, så att vi skulle få söners rätt."

Man kan ju tillåta sig att fundera över hur Guds vila såg ut. Den utstrålade säkert total harmoni och djup frid samtidigt som han inte släppte taget om vår värld en endaste sekund.

Meditera över undret i Ps. 2:7-8 "Jag vill kungöra HERRENS beslut. Han sade till mig: "Du är min Son, jag har i dag fött dig. Begär av mig, så skall jag ge dig hednafolken till arvedel och hela jorden till egendom."

Jämför med julevangeliet i Lukas 2:11 "Ty idag har en Frälsare blivit född åt er i Davids stad, och han är Messias, Herren."

Uppståndelsen liknas även vid en nyfödelse: Matt. 19:28 "Jesus sade till dem: "Amen säger jag er: Vid pånyttfödelsen, när Människosonen sätter sig på sin härlighets tron, då skall också ni som har följt mig sitta på tolv troner och döma Israels tolv stammar."

Så går tankarna igen till Betlehem och orden i Joh. 1:1 "I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud." Evangelisten Lukas berättar om hur Maria födde sin förstfödde son och lindade honom och lade honom i en krubba, eftersom de inte fick plats i härbärget. Luk. 2:7. Guds enfödde Sons födelse och vila försvårades av att han var nära att gå miste om en viloplats på den jord som han kom för att rädda.

Snart sjunger vi kanske också psalmen "Av himmelshöjd jag kommen är" där det också lyder i vers 5: "Märk även detta tecken rätt och ni skall finna vägen lätt: i krubban är det barnet lagt som har all världen i sin makt." Luk. 2:12 beskriver tecknet: "Ni skall finna ett nyfött barn som är lindat och ligger i en krubba."

Jesus, sann Gud och sann människa, vilade också, I begynnelsen (1 Mos. 2:2 han var med vid skapelsen). Och i krubban. Och när han dog och begravdes och när hans ställföreträdande frälsargärning var klar efter Golgata.

Löftet om en fullkomlig vila för oss finns i Hebr. 4:9-10 "Alltså finns det en sabbatsvila kvar för Guds folk. Den som har kommit in i hans vila får vila sig från sina gärningar, liksom Gud vilade från sina." Vers 11 uppmanar oss att ivrigt sträva efter att komma in i den vilan.

Det talas alltså om en sabbatsvila som väntar Guds folk när vi är hemma, framme hos Gud, burna av Kristus och hans frälsningsverk. Allting börjar och slutar med Kristus. I Bibeln från dess första blad i Mosebok till dess sista blad i Uppenbarelseboken. Han Är. A och O.


Meditationen: KL

Foton av blomma och stjärna: familjen Lindén



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar