Powered By Blogger

lördag 22 december 2018

Jesus Kristus, kommen i köttet

Inför söndag.
- Jag tycker väldigt mycket om Hebreerbrevet eftersom det är så förklarande till sin natur. Bibeln är så väldigt fascinerande eftersom man hela tiden gör nya upptäckter när man läser i den.

Hebr. 10:5 "När Kristus träder in i världen säger han därför: Offer och gåvor begärde du inte, men en kropp har du berett åt mig. Brännoffer och syndoffer gladde dig inte. Då sade jag: Se, jag har kommit, Gud, för att göra din vilja. I bokrullen är det skrivet om mig."

- Jag stannade inför orden "en kropp har du berett åt mig" och "Se, jag har kommit, Gud, för att göra din vilja" - när jag läste Hebreerbrevet. Detta är en inte så vanlig infallsvinkel på julens evangelium. Eller så kanske orden inte så ofta är citerade.

Tankarna går ju osökt till Johannesprologen: "Ordet blev kött och tog sin boning bland oss..." (v. 14).

Jesus säger i Joh. 6:38 "Ty jag har inte kommit ner från himlen för att göra min vilja utan hans vilja som har sänt mig."

I Psaltaren 40:7-9 nämns offren som Gud inte begär samt även orden "Därför säger jag: "Se, jag kommer, i bokrullen står det skrivet om mig. Att göra din vilja, min Gud är min glädje, din lag är i mitt hjärta."

- Jesus är Kristus, kommen i köttet (1 Joh. 4:2)

För att återgå till Hebreerbrevet; ännu en upptäckt: "sin ende son bar han fram som offer," Abraham måste inte offra sin son, men Gud gjorde det. Han offrade sin enfödde Son i vårt ställe.

O, djup av nåd.

Och vem kan inte bara älska protoevangeliet och löftet, 1 Mos. 3:15 där det berättas om honom som skall krossa ormens huvud. Han gjorde det. Han segrade.


***

"Ett barn är fött på denna dag" (Leif Strands damkör):
https://www.youtube.com/watch?v=oNIRfnwiWDg

***

Underbart!
"Frohe Weihnachten!" (Anna Prohaska, Augsburger Domsingknaben mfl) 
https://www.youtube.com/watch?v=PvTs8vU9Qnk&feature=youtu.be


***

- Jag och "befälhavaren" bevistade en kvällsgudstjänst i Pedersöre kyrka i kväll. Gudstjänsten inleddes kl. 17.45 med att den stora stjärnan som lyser i kyrkspiran tändes (70-årsjubileum). En kort historik av Kurt Cederberg och psalmsång ingick också utomhus och därpå följde helgmålsringningen. Finlands lucia 2018 med tärnor skred därpå in i kyrkan under sång och de sjöng flera julsånger. (Se collaget nedan!) - Mycket vackert och stämningsfullt i den dunkelt belysta kyrkan. Khde Hans Häggblom höll en kort jordnära betraktelse och riktade sig mycket till männen med anledning av texten om Josef (Matt. 1:18f). Vi sjöng de underbara julsångerna och -psalmerna ur "De vackraste julsångerna." Kyrkan var välfylld.

Jag fotograferade också den fina julkrubban som finns invid Pedersöre kyrka.



Foto: 9.12. 2018 (KL) Pedersöre kyrka (madonnan)

Collage 22.12.2018 (KL) Pedersöre kyrka (Finlands lucia 2018, julkrubban ute och stjärnan som tändes i den höga kyrkspiran)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar