Powered By Blogger

lördag 16 december 2017

Fokus: "Tro, hopp och kärlek i ny belysning" (den bibliska synen på kärlek)

Lekmannasamlingen Fokus 10.12.2017 kl. 17.00. Undervisning: Boris Salo. Tvåspråkigt möte (svenska och finska). Marko Mitronen deltog. Lovsångsledare: Hanna Viklund och Wilma Svarvar. Kollekt: Kristna Afghanföreningen.

 - Jag deltog i lekmannasamlingen Fokus den 10.12.2017 då kaplan Boris Salo undervisade över temat "Tro, hopp och kärlek i ny belysning."

Jonas Löfqvist var mötesledare och höll en bra inledning. Ulla Nyström och Ritva Karhula var tolkar. De unga lovsångsledarna var fina och gladde oss!

- Boris sade i korthet att tron på Gud är en relation och att tron inte är motsats till vetenskapen, som många tror.

Kaplanen undervisade också om Jakobstadssymbolerna "tro, hopp och kärlek" - tänk att vi har dessa stora symboler som juldekorationer mitt i vår stad upphängda ovanför Storgatan!

Enligt Hebr. 6:18f är hoppet ett ankare. "I detta hopp har vi ett tryggt och säkert själens ankare som når innanför förlåten, dit Jesus för vår skull gick in och öppnade vägen för oss, när han blev överstepräst för evigt, en sådan som Melkisedek."

Vi har redan en försmak av detta hopp. Jesus skall komma tillbaka. Hoppet är någonting fast och säkert.

Kärlek är ett svårt ord i dag. Förälskelse är inte kärlek, sa Boris. Vi kan besluta vad vi gör och hur vi handlar. Kärlek är mer än en känsla. Det är en vilja. Därför blev det och blir det också jul. Det var Gud som handlade och sände Sonen till oss.

Kärleken till nästan finns med i den nya skapelsen, sa Boris.

Slutligen bad Boris en särskild bön att stadens symboler; "Tro, Hopp och Kärlek" som hänger i många hem i Jakobstad och utanför vår stad, men främst över Storgatan, skulle få bli verklighet med den bibliska innebörden av kärlek. I vår stad. 

Detta var undervisningen i korthet eftersom jag inte gjorde anteckningar denna kväll.

En sång jag särskilt minns: "Stor är din trofasthet, alla dagar är Du med."

"Din trofasthet": 
https://www.youtube.com/watch?v=otg60vZXJGg





Fotot av julgranen och stjärnan i fönstret är från Fokus, 10.12.2017 och fotograferade av mig (KL)














Fotot av "Tro, hopp och kärlek" på Storgatan fotograferade av Joanna Lindén-Montes i början på december 2017












Fotot av rådhuset och granen är något år gammalt. Foto: Joanna Lindén-Montes.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar