Powered By Blogger

torsdag 30 november 2017

Psalm 137 - How shall we sing the Lord's song in a strange land?

Jag läste psalm 137 häromdagen eftersom den ingick i den bibelläsningsplan som jag nu följer. Även om man ska höra till en kyrka och församling känns det nog väldigt ofta som i psalm 137 och som i sången: "By the rivers of Babylon". Jag minns ju hur kyrkan var förr när jag var ung och så mycket som i dag ifrågasätts var helt självklart och naturligt då. Den gamla ärefyllda apostoliska kyrkan har ju alltid lärt rätt i ämbetsfrågan och sett äktenskapet mellan man och kvinna som det enda rätta.

På tal om bibelläsningsplaner frågade jag faktiskt biskopen om han hade någon dylik att tipsa om inför det nya året, när nu den jag läser ur Kristet perspektiv, tar slut. Men han trodde inte att frågan var seriöst menad! Biskopen och jag brukar inte vara riktigt ense om hur man ska läsa Bibeln. För honom verkar det vara ett problem att man kan läsa den bokstavligt. I söndagsskolan läser vi mycket bokstavligt ja, vi läser alla bibelberättelser och liknelser för barnen. Ifall nu BV läser det här kan jag ge honom rådet att man ska läsa som det står och när han kommer till vers 9 i ifrågavarande psalm kan han lugnt utgå ifrån att det då handlar om en bild. Det är rätt naturligt och logiskt.

Vad säger Gud då? I Malaki 3:6 står det: "Jag, HERREN, har inte förändrat mig," och i Matt. 24:35 "Himmel och jord ska förgå, men mina ord skall aldrig förgå."

"By the rivers of Babylon":
https://www.youtube.com/watch?v=vYK9iChur Rb7S4

Psalm 137 (Folkbibeln, som jag läste ur i kyrkan också):
https://www.biblegateway.com/passage/?search=Psaltaren+137&version=SFB

Ps. 137 (ESV)
https://www.biblegateway.com/passage/?search=Psalm+137&version=ESV










Foto: KL (den gula väggpanelen som skymtar bakom korset härstammar från det gamla församlingshemmet).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar