Powered By Blogger

måndag 8 augusti 2016

Från Missionsfesten i Jeppo - "Frälsningen är en gåva som inte kan förtjänas"

Missionsfest i Jeppo. Här kan man lyssna till högmässan 7.8.2016. Liturg: Henrik Östman, predikant: Albert Häggblom. Pålitliga präster, gedigen predikan.

Arenan yle.fi (56 min.)
http://arenan.yle.fi/1-3535573
Predikan handlar om Jesus och tullindrivaren.  "Han (Jesus) fullgjorde vad vi borde och blev vår rättfärdighet", kan sägas vara en sammanfattning av predikan.

Frälsningen hänger inte på mina gärningar, min iver, min hängivenhet - för det räcker aldrig till!

"Frälsningen är en gåva som inte kan förtjänas" säger Albert Häggblom. "En helhjärtad kärlek till Gud (hängivenhet) handlar om ett förkrossat hjärta som förblir ödmjukt inför Gud och beroende av förlåtelsen genom Jesus Kristus", säger Albert Häggblom.

Buden och lagens krav behöver vi för att rannsaka oss, fortsätter predikanten. I Kristus är jag förlåten.

Rättfärdiggörelsen handlar inte om känslor, utan det är tron som frälser, vilket också aposteln Paulus konstaterar, säger Häggblom.

- Vi (jag) har så lätt att tro att det hänger på oss och vår hängivenhet för Gud. Nåd är att Gud handlar, Gud kommer först. Rättfärdiggörelsen är att ta tag i Kristi mantelfåll, rättfärdiggörelsen är ett objektivt faktum, utanför oss. Tron griper tag om detta faktum. Häggblom predikar ju också om barnens öppenhet och behov av frälsning pga synden. Det är bra att påminna sig om dopets rättfärdighetsdräkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar