Powered By Blogger

måndag 22 augusti 2016

Fokus - Somna inte vid portarna

Lekmannasamlingen Fokus, 21.8.2016 kl. 17.00, FC, Jakobstad. Undervisning: Matti Aspvik. "Att bevaras och växa i tron". 2 Kor. 5:15 "Och han dog för alla, för att de som lever inte längre skall leva för sig själva utan för honom som har dött och uppstått för dem."

Fokussamlingarna lever vidare, folk möter upp och vi var ca 55 personer som samlades i går kväll.

Enligt gammalt koncept var det enbart lekmän som tjänade i de olika uppgifterna (vid flygeln, som förebedjare, som mötesledare, vid serveringen, vid dörren som välkomnare/kollektuppbärare).



Det var min tur att fungera som mötesledare vid denna höstens andra Fokus-samling.

Heidi Storbacka, vid flygeln, inledde med en välvald sång; "Jag kommer som jag är..." och därefter höll mötesledaren inledning.

Matti Aspvik undervisade över ämnet "Att bevaras och växa i tron". Han sade inledningsvis att de största utmaningarna vi har i vår tid är att vittna för andra, dem som står oss nära tex. våra grannar där vi bor. Men vi saknar tyvärr beredskap för att ta hand om nya som kommer till tro.

Vi brister också i tjänsten och kallelsen att vittna för andra dvs vi vill ofta inte ge tid för detta, vi har fullt upp med annat och ändå gäller samma löften och samma Frälsare som tidigare. Det finns ofta någonting annat vi vill göra först, vi har förhinder...

"Vi har somnat vid portarna" sa Matti. Ps. 127 talar om pilar som skjuts. Väckelserörelserna lever på gamla minnen, sa Matti också när han denna gång fungerade som en väckarklocka.

Ledarna skall utrusta de heliga till tjänst och allt ska naturligtvis inte hänga på ledarna eller de anställda i en församling.

Matti konstaterade från sina uppdrag att det vilar en stor hopplöshet över många ungdomar i dag. Alkohol och droger är ett växande problem. - Finns det mänskor som vill hjälpa då Gud vill sända?

Matti sade också att de flesta som kommer till tro gör det genom en vän och man hålls också med i kristna sammanhang genom en vän.

I dag har vi så lätt att skapa en bild av oss, vem vi är, vad vi gillar osv. men budskapet om Jesus är på avtagande, menade Matti också. Ändå är Jesus den enda vägen. Korset är den enda vägen.

I dag härskar en "toleranskultur" där folk lätt tar anstöt och bara vill ha den "trevliga biten" av budskapet. Frestelsen att kapa budskapet och servera endast valda bitar är stor. Falska bilder måste tvättas bort och alla ska inte formas i samma paket, vilket är något av normen idag.

Guds Ord gör att vi växer. Det är vägen, syftet och vad vi har att förverkliga.

Trötthet och svaghet är ingen ursäkt att inte tjäna. Svagheten är en förutsättning för tjänsten.

Matti nämnde även MKV och förföljda kristna som har samma fiende som oss, de dör martyrdöden som apostlarna, de lider under tjänst och trots det sjunger de lovsånger i fängelset som Paulus och Silas gjorde. Men de har det inte lätt. Det de har är tillgång till Guds löften och samma budskap.

Jesus Kristus valde svaga människor som mänskligt sett inte hade så bra förutsättningar till tjänst.

- "Denna stad är på vårt ansvar. Ungdomarna är på vårt ansvar", fortsatte Matti.

- Använd talenterna du har! Somna inte vid porten! Undvik inte Jesu namn! Han har köpt oss! Inte bara betalat en biljett. Du har en ny identitet, du är en ny skapelse. Fråga efter hans planer!

Jesus var 100 % i Guds plan och därför var han lycklig.

Vi missar det väsentliga om vi bara är själviska och inåtriktade.

2 Kor. 5:15 "Och han dog för alla, för att de som lever inte längre skall leva för sig själva utan för honom som har dött och uppstått för dem."

Även om vi hävdar bibeltrohet så är vi inte handlingskraftiga i dag, varnade Matti.

Bibeln manar oss: "Sök först Guds rike och hans rättfärdighet, så skall också allt det andra tillfalla er." Matt. 6:33

Det började i Jerusalem och när förföljelsen kom, spriddes lärjungarna och budskapet ut till andra orter. Vi har den bästa nyheten fortfarande. Skörden är mogen. Församlingens existensberättigande är knuten till Missionsbefallningen, sa Matti. Att nå de onådda. Evangeliet ska rent förkunnas och sakramenten rätt förvaltas - och det gäller också andra än oss själva.

Matti tog också praktiska exempel när han undervisade, men detta är bara ett sammandrag.



Kollekten som togs upp efter undervisningen gick till barn- och ungdomsarbetet.

Förebedjarna Bodil och Eivor bad för tacksägelse- och förbönslapparna. Info: Torsdag 25.8.2016 Fasta och bön för Finland i FC, kl. 10-18.00. Ralf Salo uppmanade till bön och ledde förbön för ett aktuellt fall där en utsatt kvinna hotas av avvisning. Mötesledaren ledde de församlade i Herrens välsignelse. Öppet slut med förbön, samtal, servering och lovsång. Nästa gång: Zar Nuri medverkar.

Några lovsånger som Heidi ledde oss i (och vi fick också njuta av hennes fina sångröst):

- "Jag kommer som jag är", "Jesus, tack för Golgata kors", "Fäst dina ögon på Jesus", "Helig, helig, helig är du Guds rena Lamm", "Måne och sol", "Som en mäktig vind" mfl.





Min inledning: Jag berättade att vi nyligen firat 35-årig bröllopsdag och jag minns att jag fick en gitarr som morgongåva. (Jag har nog fått smycken också :-) ). Jag har spelat litet och gick någon kurs när jag var yngre, lärde mig några ackord men slutade senare av olika orsaker. Jag hade med mig min ostämda Levin-gitarr och sade att pointen inte är om jag spelar eller inte, utan det jag ville visa är att min gitarr har en spricka. Trots det går det att spela på den. En gitarrbyggare sade en gång att det går att fixa sprickan, men "kanske den ska vara just så där."

Någon sade en gång här i Fokus att "vi är så präktiga vi kristna". Som mötesledare ville jag visa och berätta att mitt livs melodi också har sprickor och brustenhet. Jag har också kämpat. Jag har ofta gripit tag om Jesu mantelfåll och ropat på hjälp och bett om kraft. Bönen är viktig. Guds Ord hjälper, tröstar, bygger upp och ger kraft. Jag griper ofta också tag om rättfärdighetsdräkten och påminner mig om dopets nåd och Jesus rättfärdighet. Mänskor sviker, men Guds sviker aldrig. Jesus kom "hit till de plågade, sargade, till de dömda, till de svaga och utsatta."

I Jes. 53:6 står det att:

"Vi gick alla vilse som får, var och en gick sin egen väg, men all vår skuld lade HERREN på honom."

1 Petr. 2:24-25 " Och våra synder bar han i sin kropp upp på korsets trä, för att vi skulle dö bort från synderna och leva för rättfärdigheten. Och genom hans sår har ni blivit botade. Ni var som vilsegångna får, men nu har ni vänt om till era själars herde och vårdare."

Nils Bolander skriver i en dikt om trasiga redskap:

TRASIGA REDSKAP

Trasiga redskap tar han i sin hand
och arbetar med i sitt åkerland.

Plogar som ingen vill plöja med
ställer han i ordning, denne mästersmed.

Spelar en låt på en sprucken violin
så att man aldrig glömmer melodin.

Blåser en revelj, i ett buckligt gammalt horn
som väcker dem som sover i Törnrosaslottets torn.

Dem som människor inte förstod
utvalde Gud i sin redskapsbod.

Den som i världen ingenting är
utväljer Gud i sin legohär.

Nils Bolander

- Jesus sänder oss ut att tjäna vår nästa och visa barmhärtighet som den barmhärtige samariern gjorde i dagens text. Fri bön med syndabekännelse och vi bad bönen Fader vår. Avlösningsorden löd: "Så långt som öster är från väster låter han våra överträdelser vara från oss." Vi får tro Guds ord. Amen.

(Jag visste inte vad Mattis ämne var när jag förberedde min inledning, men Matti sade efteråt att vi tänkt i samma banor och även använde samma ord, vilket jag också konstaterade)








Foton från Fokussamlingar (KL)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar