Powered By Blogger

lördag 19 mars 2016

MKV - Ser du korset?

Martyrkyrkans vänner r.f. rapport 10/2016 (Ordf. Johan Candelin)

Påskbetraktelse: Ser du korset?


"I min hemförsamling samtalade jag en gång med en äldre man. På frågan om han från fönstret i sitt hem kunde se kyrkan, svarade han: "Jag kan se kyrkans kors från mitt fönster om jag står på knä".

Det ligger en djup sanning i orden. Det är på knä vi kan se korset."






Näetkö ristin?
http://us1.campaign-archive1.com/?u=acb191a2c658073611bcb6016&id=c58ef7d666

"Do you see the cross?"
http://us1.campaign-archive1.com/?u=acb191a2c658073611bcb6016&id=d4ff2e1717


Ser du korset? (Betraktelse)


Denna Veckorapport är en påskbetraktelse av Martyrkyrkans vänners ordförande, Johan Candelin. Johan skriver: "Med den vill vi önska er en välsignad påsktid!"

"I min hemförsamling samtalade jag en gång med en äldre man. På frågan om han från fönstret i sitt hem kunde se kyrkan, svarade han: "Jag kan se kyrkans kors från mitt fönster om jag står på knä".

Det ligger en djup sanning i orden. Det är på knä vi kan se korset. Snart har hela världens befolkning åtminstone hört någonting om Golgata kors. Ändå är det bara en bråkdel som säger: "Jag ser korset när jag bekänner min synd inför en helig Gud". Det märkliga med korset är att tusentals människor korsfästes av romarna, men vi vet namnet bara på en enda: Jesus från Nasaret.

En annan märklig sak är att korset, som var ett fruktansvärt avrättningsvapen, har blivit en älskad symbol för den kristna tron. Vad var det då som hände på korset? På korset möttes Guds vrede över synden och Guds kärlek till syndaren på ett unikt sätt. Det mötet har fortfarande idag full relevans och ger oss visshet om syndernas förlåtelse och evigt liv. Samtidigt som detta budskap möts med hat, likgiltighet och förakt, vinner budskapet om korset tusentals och åter tusentals nya människor varje dag. Just detta budskap vill MKV på allt sätt stöda och arbeta för. Vi vet genom vårt arbete att med korsets budskap följer budskapets kors, men vi tror att inget annat hopp finns inför evigheten. Vi hoppas och ber att också du har böjt dina knän och sett korset och satt allt ditt hopp till Jesus som Frälsare och Herre.

"Han på korset, han allena är min fröjd och salighet " är den sång vi i ord och gärning vill sjunga.


Gud välsigne oss alla i påskens underbara tid. Porten till det eviga livet hos Gud är nu öppen!"

Johan Candelin
Ordförande
Martyrkyrkans vänner r.f.

Nästa Veckorapport utkommer vecka 13 efter påsk.




Foto: KL

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar