Powered By Blogger

lördag 26 mars 2016

Gud vilar - He rested

Stilla veckan. Guds vila. Hans död - vårt liv. Hans fattigdom - vår rikedom. Vila i nåden. Han vilade när verket var fullbordat och klart. Tack vare honom har vi verklig vila och frid med Gud. 
God's rest. It is done. It is finished, from the very beginning to the end.


Gen. 2:2 "And on the seventh day God finished his work that he had done, and he rested on the seventh day from all his work that he had done."

"Now in the place where he was crucified there was a garden, and in the garden a new tomb in which no one had yet been laid." Joh. 19:41 (ESV)

"For Christ is the end of the law for righteousness to everyone who believes." Rom. 10:4 (ESV)





"So then, there remains a Sabbath rest for the people of God," Hebr. 4:9 (ESV)
"Alltså finns det en sabbatsvila kvar för Guds folk."




Påsklördag:

Guds Son torterades till döds i vårt ställe. Han bar allas straff. Också mitt. Det är stort och svårt att förstå den pina, det lidande och all den nöd som Kristus bar på korset. Han steg också ner till dödsriket.

"Simul iustus et peccator" ("På en gång syndare och rättfärdig")  - jag är ständigt i behov av Guds nåd och förlåtelse. Tack Jesus för din nåderika frälsning, din fruktbärande vila och din rättfärdighet som jag i tro får tillräkna mig.

Rom. 10:4 "Ty Kristus är lagens slut, till rättfärdighet för var och en som tror."


På bilden i denna blogg vilar Gud. Han som Är vilan och verket. Här behöver vi inte anstränga oss. Det är bara att ta emot. Ända från skapelsen har Gud gjort allt för oss och för vår frälsning. Och dessutom är han medkänslans Fader som ser och vet allt. Jag får fokusera på det som är viktigast av allt. Också det är bara nåd. Det är Gud som drar och behåller greppet. Han är Trofast. Och det räcker. Det betyder allt. I denna min egen fattigdom är jag rik genom hans rikedom. 



"The commemoration of Holy Saturday encompasses our Lord's rest in the tomb and His descent into hell. The descent into hell is not, however, the depth of Christ's humiliation but rather the demonstration of His completely victory over death. This day takes us out of the depths of most painful sorrow and out of the solitude of holy meditation upon Christ's Passion to the celebration of victory as we anticipate the Lord's resurrection breaking forth in all its glory on Easter." - Treasury of Daily Prayer (The Lutheran Witness)

"The Victor" (Keith Green):

https://www.youtube.com/watch?v=lNiLiKyAon8


"Durch dein Gefängnis Gottes Sohn":

https://www.youtube.com/watch?v=692UGWiRor4


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar