Powered By Blogger

fredag 25 mars 2016

Han har krossat ormens huvud - "See him bruise the serpent's head"

Stilla veckan. Långfredag (Good Friday) Soli Deo gloria. Protoevangeliet gick i uppfyllelse:


"Jag skall sätta fiendskap mellan dig och kvinnan och mellan din avkomma och hennes avkomma. Han (Jesus) skall krossa ditt (ormens) huvud och du skall hugga honom i hälen." 1 Mos. 3:15

"Den som gör synd är av djävulen, ty djävulen har syndat ända från begynnelsen. Och Guds Son uppenbarades för att han skulle göra slut på djävulens gärningar." 1 Joh. 3:8

"Se på mina händer och fötter att det verkligen är jag. Rör vid mig och se. En ande har inte kött och ben, som ni ser att jag har." Luk. 24:39 (Jesu ord till lärjungarna efter uppståndelsen)


"Och jag såg mitt för tronen och mitt ibland de fyra väsendena och de äldste ett Lamm stå där, som såg ut att ha blivit slaktat." Upp. 5:6 (Jesus som regenten)


Ps. 22:17b "mina händer och fötter har de genomborrat."

Ps. 53:5-6 "Han var genomborrad för våra överträdelsers skull, slagen för våra missgärningars skull. Straffet var lagt på honom för att vi skulle få frid, och genom hans sår är vi helade. Vi gick alla vilse som får, var och en gick sin egen väg, men all vår skuld lade HERREN på honom."






"Den korsfäste spikades fast genom handlovsbenen på tvärslån som fästes på korsets stam. Den dömde var tvungen att bära tvärslån till avrättningsplatsen. Fötterna fästes sannolikt med en spik genom fotsulan eller från hälen i korsets stam, som kunde ha ett litet ”fotsteg”." (evl.fi)








"The Victor" (Keith Green) "It is finished, he has done it. See him bruise the serpent's head":
https://www.youtube.com/watch?v=lNiLiKyAon8


"There is a Redeemer":
https://www.youtube.com/watch?v=lQSuTP5OHBE


"Where you there when they crucified my Lord":
https://www.youtube.com/watch?v=MPmGcridHQ8








Foto: KL (Bilden uppe; rysk gipstavla av Kristus med törnekrona, finns i vår familj)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar