Powered By Blogger

torsdag 24 mars 2016

"Detta är HERRENS påsk"

Stilla veckan.

1 Kor. 11:23-26 "Jag har själv tagit emot från Herren vad jag meddelade er:

Den natt då Herren Jesus blev förrådd, tog han ett bröd, tackade Gud, bröt det och sade: "Detta är min kropp, som är utgiven för er. Gör detta till minne av mig." På samma sätt tog han bägaren efter måltiden och sade: "Denna bägare är det nya förbundet i mitt blod. Så ofta ni dricker av den, gör det till minne av mig. " Ty så ofta ni äter detta bröd och dricker av denna bägare, förkunnar ni Herrens död till dess han kommer."




2 Mos. 12:11b. "Detta är HERRENS påsk." Blodet från ett slaktat felfritt lamm struket på dörrposterna och på övre dörrträet i husen, innebar räddning och frihet från straff för Israels barn under fångenskapen.

Jesus Kristus utlämnades och dog för våra synders skull och uppstod för vår rättfärdighets skull. Rom. 4:25. "Och jag såg mitt för tronen och mitt ibland de fyra väsendena och de äldste ett Lamm stå där, som såg ut att ha blivit slaktat." Upp. 5:6

Ingenting och ingen ondska i världen kan stoppa Gud, hans vilja och frälsningsplan i Jesus Kristus; "Lammet som är slaktat från världens grundläggning." Upp. 13:8b


"Ty Kristus har genom den evige Ande framburit sig själv som ett felfritt offer åt Gud." Hebr. 9:14b

"Jesus har framburit ett enda syndoffer för alla tider, och han har satt sig på Guds högra sida och väntar nu på att hans fiender skall läggas som en fotpall under hans fötter." Hebr. 10:13




"Nothing but the blood of Jesus":
https://www.youtube.com/watch?v=QT4DYXnfGto



"Det blod som ger mig styrka":
https://www.youtube.com/watch?v=7gc5U0h2P6Y


"The blood will never lose its power":
https://www.youtube.com/watch?v=SdS3MlaekBM






Foto: Kerstin Lindén (bild av svärfars nattvardskärl)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar