Powered By Blogger

söndag 17 november 2013

Om att hålla ut och stå fast - tack "läran"

I dag kom jag plötsligt att tänka på betydelsen av goda lärare. Min snälla lärare, skolans rektor som också var söndagsskollärare har skrivit i en av mina minnesböcker (Mina vänner) under lågstadietiden: "Låt ingen förakta dig för din ungdoms skull, bliv fastmer ett föredöme i tal, i vandel, i kärlek, i tro och i renhet. " 1 Tim. 4:12 

(undertecknat "läran" = Harry Österholm, Jakobstad 1.3.71) Jag skulle fylla 12 år.

 


Det var mest klasskamrater som skrev minnesverser i den, men min bästa vän Elisabeth (hon som dog) och jag, vi gav våra böcker åt Harry som under en rast skrev i dem. När vi blev lite retade för att vi gick i söndagsskolan sa han att vi inte skulle bry oss, utan gå ändå och att han själv höll söndagsskola. Det kändes bra! Tack, "läran", Harry! Jag tror förresten att man höll söndagsskola i hemmen då...

Och oj, viket fint bibelord han gav mig!






I boken hittar jag nu också ett "Minne" som Elisabeth skrev: "Tre ord till dig: "Förglöm ej mej" (av Elisabeth 18.12.69) - Och jag glömmer inte.




Söndagsskola i dag:

Vi hade 8 barn i söndagsskolan idag och vi hade tänt massor med ljus och lyktor. Vi samlades i det lilla kapellet först, för liturgi och ljuständning. De pappersänglar som Emma och Christian gjorde när de besökte oss och talade om sitt missionsmål Tjeckien fanns också med. Vi fortsätter att lära barnen att vara tysta och stilla en liten stund. Vi sjöng rörelsesången: "När det stormar" och "Det går en väg genom ökensand". Skattkistan var med och innehöll skatter (guld, rökelse och myrra). Alla ledare fanns på plats och vi hade en kort "julvandring" med några stationer. Natascha hade tagit materialet ur Skatten och barnen och ledarna följde de vise männen till Herodes och följde sedan stjärnan till barnet i krubban. Thua hade tagit med sig en fin Betlehemsstjärna som vi hängde upp i en dörröppning och den lyste så fint i det mörka rummet. Ledarna hade olika roller som Herodes, Maria, Josef osv. Sedan festade vi på saft och kakor och frukt och allra sist gjorde vi fina julkort som barnen fick ta hem och ge åt sina föräldrar, släktingar eller till någon vän.

Som avslutning tog vi i ring, knöt skorna och packade väskan. Barnen fick de fina CD-skivorna som Praise club delar ut. Vi delade också ut söndagsskoltidningar. En bön avslutade dagens söndagsskola. Vi fortsätter efter julen. Vi håller ut. Låt barnen komma.


Matt. 10:8 "I haven fått för intet, så given ock för intet" 





Foto: Kerstin Lindén 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar