Powered By Blogger

onsdag 20 november 2013

MKV - Sri Lanka och Pro fide-priset till Georgien - Pro fide award to Georgia - Jesus is Lord

Jesus är Herre! 1 Tim. 1:1, 2:1-6. Fil. 2:5-11. Martyrkyrkans vänner r.f. rapport 38/2013 (Ordf. Johan Candelin)

Tack- och förbönsämnen: SRI LANKA (för religionsfrihet, för de kristnas beskydd, för evangeliet) och PRO FIDE-PRISET till GEORGIEN (ärkebiskop Malkhaz Songulashvili prisbelönt)









Prayer bulletin:
http://us1.campaign-archive2.com/?u=acb191a2c658073611bcb6016&id=cc3faec9ba



"Från Paulus, Kristi Jesu apostel på uppdrag av Gud, vår Frälsare, och Kristus Jesus, vårt hopp,"

1 Tim. 2:1-6 "Först av allt uppmanar jag till bön och åkallan, förbön och tacksägelse för alla människor, för kungar och alla i ledande ställning, så att vi kan föra ett lugnt och stilla liv på allt sätt gudfruktigt och värdigt. Sådant är rätt och behagar Gud, vår Frälsare, som vill att alla människor skall bli frälsta och komma till insikt om sanningen. Ty Gud är en och en är medlare mellan Gud och människor, en människa, Kristus Jesus, som gav sig själv till lösen i allas ställe. Detta vittnesbörd skulle framföras när tiden var inne," First of all, then, I urge that supplications, prayers, intercessions, and thanksgivings be made for all people, for kings and all who are in high positions, that we may lead a peaceful and quiet life, godly and dignified in every way. This is good, and it is pleasing in the sight of God our Savior, who desires all people to be saved and to come to the knowledge of the truth. For there is one God, and there is one mediator between God and men, the man Christ Jesus, who gave himself as a ransom for all, which is the testimony given at the proper time."

Phil. 2:5-11 (ESV)

"Have this mind among yourselves, which is yours in Christ Jesus, who, though he was in the form of God, did not count equality with God a thing to be grasped, but emptied himself, by taking the form of a servant, being born in the likeness of men. And being found in human form, he humbled himself by becoming obedient to the point of death, even death on a cross. Therefore God has highly exalted him and bestowed on him the name that is above every name, so that at the name of Jesus every knee should bow, in heaven and on earth and under the earth, and every tongue confess that Jesus Christ is Lord, to the glory of God the Father."

"Var så till sinnes som Kristus Jesus var. Fastän han var till i Gudsgestalt, räknade han inte tillvaron som Gud såsom segerbyte utan utgav sig själv genom att anta en tjänaregestalt då han blev människa. Han som till det yttre var som en människa ödmjukade sig och blev lydig ända till döden - döden på korset. Därför har också Gud upphöjt honom över allting och gett honom namnet över alla namn, för att i Jesu namn alla knän ska böja sig, i himlen och på jorden och under jorden, och alla tungor bekänna, Gud, Fadern, till ära, att Jesus Kristus är Herren." Fil. 2:5-11


Kristna i Sri Lanka utsätts ofta för attacker

SRI LANKA

"Under de senaste 18 månaderna har det skett en kraftig ökning av våldet mot muslimer och kristna, ofta kopplat till Bodu Bala Sena (BBS), den ”buddistiska styrkan”, en extremistgrupp grundad i juli 2012. Attacker mot protestantiska kristna har ökat märkbart med 64 registrerade attacker från januari till september 2013, med bland annat mordbrand, förstörda kyrkor, mobbattacker och fysiska överfall. Samtidigt med denna trend har de administrativa bestämmelserna blivit strängare, speciellt i syd, inklusive krav från lokala myndigheter att kyrkor, som sedan länge funnits på orten, nu måste bevisa sin lagliga rätt för att få fortsätta verka.

Regeringen har även meddelat att man har planer på att införa lagar mot publikationer som ”svärtar ned den ursprungliga undervisningen och traditionerna inom de större religionerna”. Enligt uppgift inleds detta med att grunda en buddistisk publikationsnämnd som har i uppdrag att reglera sådana publikationer som anses gå emot buddismen. Många är allvarligt oroade över dessa förslag som innehållsmässigt verkar vara väldigt lika de anti-hädelselagar som på flera håll skyddar statssanktionerade versioner av religionsdoktriner. Tankesmedjan Centre for Policy Alternatives i Colombo konstaterade i ett utlåtande att ifall förslaget genomförs skulle det utgöra ”ytterligare ett officiellt godkännande av Sri Lankas väg mot extremism och sekteristiskt våld från majoritetsreligionens sida”.

MKV:s ordförande Johan Candelin har i många år på nära håll och med omfattande bredd arbetat med religionsfrihetsfrågor även i Sri Lanka. Här är hans kommentarer angående utvecklingen i landet.

”Jag är medveten om det ökade antalet attacker. Problemet är att bakom attackerna står buddistiska nationalister och varken polisen eller politikerna är speciellt ivriga att försvara de kristna mot någon buddist. De tänker alla på kommande val och på sin politiska makt. Regeringen är fullt medveten om attackerna, eftersom många organisationer rapporterar om dem.

Liksom i många andra länder där majoritetsreligionen är kopplad till nationalism, börjar människor anse att icke-buddister verkar för utländska intressen. Man förstår problemet om man ser på det faktum att angriparna inte ställs inför domstol för attackerna. Officiellt ser allt bra ut, men det är tyvärr bara på pappret.

Jag är allvarligt oroad över utvecklingen eftersom de kristna också har fungerat som en neutral länk mellan den singalesiska majoriteten och tamilminoriteten i norra och östra delarna av landet. Det långa inbördeskriget är över, men myndigheterna anklagas för mordet på tiotusentals människor från minoritetsfolk omkring staden Jaffna i norr. Myndigheterna tillåter inga internationella observatörer att undersöka det skedda.”

Också FN:s människorättskommissionär Navi Pillay är bekymrad och uppgav efter ett besök i landet att regeringen ”verkar bagatellisera ärendet och till och med skylla det på minoritetsgrupperna själva”.

(Källa: www.csw.org.uk)

- Vi ber att religionsfrihet skulle garanteras av staten och följas upp av polisväsendet så att kristna skulle ses för vad de är: goda medborgare i Sri Lanka som vill sitt hemland väl. Vi ber också att församlingarna och de kristna får gudomlig vishet att nå ut till sina grannar och landsmän.


 

PRO FIDE-PRISET TILL GEORGIEN

"Det årliga Pro Fide-priset [’för tron’] som Martyrkyrkans vänner delar ut, överräcktes förra veckan i Tbilisi till ärkebiskop Malkhaz Songulashvili. Han har i många år byggt broar för fred mellan kyrkor och religioner i Georgien. Hans kyrka i huvudstaden kallas Fredskatedralen och vid prisceremonin talade många grupper, inklusive muslimer, varmt om hans brobygge, men även om hans arbete för flyktingar från Tjetjenien. Några dagar senare fick han även motta en utmärkelse av Georgiens president.

Vi ber för ärkebiskop Songulashvili, att hans arbete får fortsätta och på det sättet öppna många hjärtan för Kristi kärlek och frälsning."



Martyrkyrkans vänner r.f.











Photo: KL

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar