Powered By Blogger

lördag 2 november 2013

Alla helgons dag - Guds helgon är klädda i Kristi rättfärdighet och är ljus och salt i världen - All Saints day

Vad är ett helgon? " Helig är den som är avskild att tillhöra Jesus Kristus och lever i trons gemenskap med honom och andra kristna. --- Ordet helig betyder inte att vara felfri till det yttre. Ordet kommer från att vara avskild. Paulus säger att de kristna har helgats i Kristus, de är kallade och heliga. Deras helighet skall sökas utanför dem själva. Den grundar sig på den rättfärdighet, som Jesus har vunnit åt dem när han på korset tog på sig hela världens syndaskuld och vann en evig rättfärdighet för hela världen."--- Upp. 7:14b berättar om dem som står inför Guds tron och lovsjunger Lammet: "Dessa är de som kommer ur den stora nöden, och de har tvättat sina kläder och gjort dem vita i Lammets blod." --- . Den som i dopet har klätts i Jesu rättfärdighet och i tron bär fram vittnesbördet om honom har del i denna bedrövelse (nöden) och skall på den sista dagen gå ut ur denna bedrövelse till en osäglig fröjd och salighet. Och då finns det inget annat som är värt att lovsjunga än Lammets ära. --- den som har Jesu Kristi rättfärdighet som kläder behöver inte vara ängslig för att någon skall kunna ifrågasätta den renheten. Det finns ingen djävul, och ingen lag, som kan anklaga Guds utvalda och heliga. --- Guds helgon är salt och ljus i världen. --- Guds lag är det som skall motverka förruttnelsen i samhället. Lagen uppenbarar vad som är synd, den driver oss till Kristus när vi ser vår egen synd och bristfullhet, och den vill visa oss den rätta vägen att gå när vi i Kristus fått förlåtelse för våra synder och blivit upprättade och kallade till tjänst i hans rike. --- Vi är kallade till ett stort uppdrag, att vara salt och ljus i världen. Eftersom det är mycket som är galet i världen dag svider saltet när det kommer till användning, som när man strör det på sår. Eftersom det är mycket som görs som helst hålls undan i mörkret, så vill man inte att ljuset skall lysa på det. Men vi skall inte hålla något gömt i hemlighet, utan låta vårt ljus lysa för världen.--- Vi behöver ofta, varje dag och stund, gå tillbaka till blodet och såren, bekänna vår egen svaghet och be om förbarmande. Då får vi också förlåta varandra och påmina om att det inte är vår egen helighet som gäller inför tronen, utan den dräkt som Jesus har skaffat åt oss och klätt på oss i vårt dop."


(Ola Österbacka, om "Guds helgon")
http://www.logosmappen.net/uppbyggelse/predikningar/tal/031101gudshelgon.html


"Jerusalem the golden":
http://www.youtube.com/watch?v=0th-KRASl20

Matt. 5:35 Jesus: "Jerusalem, det är den store konungens stad."


"Den store hvide flok":
http://www.youtube.com/watch?v=mVC_zI-a9Mc


"Jag har hört om en stad ovan molnen" (Carola):
http://www.youtube.com/watch?v=bZCxnLdTva8 




"A hymn for All Saints Day" (Cyberbrethen):
http://cyberbrethren.com/2013/11/01/a-hymn-for-all-saints-day/





Foto: Kerstin Lindén (Pedersöre kyrka, 2.11.2013 som vi besökte idag. Även Jakobstads begravningsplats. Jag har släktingar och vänner begravda på båda begravningsplatserna. Vid Pedersöre kyrka kan man också lägga ner ljus för dem som finns begravda på annan ort)






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar