Powered By Blogger

måndag 24 juni 2013

Frid i Kristus och hans verk - Salvation by grace through faith

Ur: Frid (klassiska andakter - moderna bilder). Lutherord/Luther's Work's Vol. 26 Lectures on Galatians Chapters 1-4.

"Han kom och förkunnade frid för er, som var långt borta, och för dem som var nära." Ef. 2:17







"Lär känna Kristus och honom såsom korsfäst. Lär dig att sjunga lovsång till honom och glömma dig själv. Lär dig att säga: Du, Herre Jesus är min rättfärdighet, jag är din synd. Du har tagit på dig själv det som är mitt och har gett mig det som är ditt. Du har tagit på dig vad du inte var, och du har gett åt mig, det jag, inte var.

Låt bli att sträva efter en sådan stor renhet, att du inte vill se dig själv som en syndare. Kristus bor endast i syndare. Han har kommit ned från himmelen, där han bodde i rättfärdighet, med uppdraget att bo i syndare.

Tänk alltid på hans kärlek, och du kommer att upptäcka den tröst han ger. För om vi kunde finna frid i våra samveten genom vårt eget arbete och lidande, varför skulle då Kristus dö? Därför kan du finna frid endast i Kristus. Glöm dig själv och dina egna ansträngningar. "






Rubrik i boken "Frid": Predika frid genom Jesus. (denna andakt ur Ewald Plass: What Luther says)











"Now the true meaning of Christianity is..."
http://thefirstpremise.wordpress.com/2013/06/17/now-the-true-meaning-of-christianity-is-this/
 "Therefore everything you think, speak, or do is opposed to God. Hence you cannot deserve grace by your works. --- He wants to give us forgiveness of sins, righteousness, and eternal life for the sake of Christ. For God is He who dispenses His gifts freely to all, and this is the praise of His deity." (Luthers Work's Vol. 26 Lectures on Galatians Chapters 1-4)








Foto: Kerstin L. (Midsommar 2013)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar