Powered By Blogger

fredag 26 januari 2024

Fokus: "Omvänd er, ty himmelriket är nu här"

Våren 2024. Fokus startade söndagen den 14.1.2024 kl. 17.30 i FC.

Jakob Edman undervisade över Bergspredikan del 5, Kristian "Kick" Östman ledde lovsången tillsammans med Bo-Gustav "Bobo" Dahlbacka och Monica Östman. Barnfokus leddes av Anja Stephens & Wilma Nyholm. Kvällens förebedjare var: Iris Dahlbacka & Gudrun Enkvist. Kollekten denna gång gick till MKV och den samlades in genom offergång. Vi hade ingen servering denna gång eftersom frivilliga saknades. Fokus sköts helt av lekmän. 

Det var min tur att leda mötet och vi inledde med en sång som samlade alla. Mötesledaren informerade sedan som vanligt om förbönslapparna, om barnfokus osv. och därpå höll jag inledning.

Jag berättade i min inledning om att jag dagen innan träffat en väninna som också har sorg. Vi träffades på ett cafe i stan och satt först tillsammans i ordlös kommunikation. Plötsligt sade en något bekant person som råkat sätta sig bredvid oss: "Vad är bra med den här dagen då?" Jag fann inte genast ord, men utbrast sedan: En kopp kaffe! Han sade: "En gång i himlen blir allt bra igen." Just då kändes orden inte som det jag ville höra, eller det gick liksom inte riktigt hem just då även om det ju är sant och riktigt det som sades. Småningom kom mitt samtal med min väninna igång och vi konstaterade att när man saknar ord kan "andras nedskrivna upplevelser och ord vara så bra" tex. psalmskatten. Jag konstaterade att jag kunnat använda mig av just psalmer den senaste tiden för att trösta en nära anhörig. Jag hade även nyligen tagit del av en videoföreläsning om sorg och fäste mig vid ord som att "den som har sorg behöver ofta bara ta en sekund i taget". Inte en dag i taget eller en timme i taget utan en sekund i taget. Så kan det kännas!

När jag kom hem skulle jag förbereda mig för denna inledning och tänkte att jag kan ju alltid läsa Bibeln, kanske Bergspredikan. Jag slog upp Matt 4:15-17 som jag hade streckat under någon gång tidigare (Överskriften är: Hedningarnas Galileen blir Jesu hem) och som berättar om var Jesus bosatte sig: "Sebulons och Naftalis land, sjövägen, landet på andra sidan Jordan, hedningarnas Galileen - det folk som sitter i mörkret skall se ett stort ljus, och för dem som bor i dödens land och skugga skall ett ljus gå upp. Från den tiden började Jesus predika och säga: "Omvänd er, ty himmelriket är nu här."

- Orden gick hem! Jag kände att jag hade suttit i dödens land och skugga bokstavligen en längre tid. De välbekanta orden fick en ny innebörd och v. 17. "himmelriket är nu här" talade direkt till mig. På cafeet hade ju ord om himmelriket nämnts.

- Vi måste inte vänta på himmelriket. Med Jesus är det redan här!

Jag vände blad i min bibel och läste början av Bergspredikan: "Saliga är de som är fattiga i anden, dem tillhör himmelriket. Saliga är de som sörjer, de skall blir tröstade." (Matt. 5:3-4)

- Jesus tröstar oss och det är allt som behövs!

Fri bön med syndabekännelse och Juniorbönen. Avlösningsord från Ps. 103:12


Några av lovsångerna vi sjöng var: "Beautiful", "Lova HERREN min själ", "Vi är här för att prisa Ditt namn", "Vår konungs majestät", "Låt oss får känna Ditt rikes underbara doft", "Vi vill ge Dig ära" mfl. 

Efter inledningen, offergången och lovsångerna fick vi ta del av Jakobs undervisning över Bergspredikan del 5.

Jakob gav en sammanfattning och sade att Bergspredikan handlar om att "Jesus är expert på livet" och det är hans längsta sammanhållna undervisning som återfinns i Bergspredikan. Orden i Matt. 4:17 som betonar omvändelsen är också startpunkten för Jakobs bibelstudier kring Bergspredikan. I texterna får vi ta del av ord om att "vi är jordens salt och världens ljus" (5:13, 14) vidare handlar det om "den smala vägen och den trånga porten" (7:13). Det handlar om troheten till Jesus och att göra det han säger. Troheten i det lilla. Ibland kan vi uppleva det som jobbigt med den smala vägen, sa Jakob, men en väg som är bred som horisonten är ingen väg alls... Den smala vägen kan handla om att gå tvärt emot vad andra tycker och genom exempel visa att vägen är god. 

Är du på rätt väg? (Matt. 7:15) Se på frukten (v. 16). Ibland måste vi kanske vänta, se konsekvensen, frukten och det kräver tålamod. Andens frukt finns i Gal. 5:22-23. Andens frukt är kännetecken på Andens liv. 

Kapitel 7:24f  som handlar om husbyggarna är det sista av Bergspredikan. V. 26 uppmanar oss till att höra och handla! Stormar kommer i kyrka, samhälle, lidande kommer, naturkatastrofer osv. sa Jakob. Men Jesu ord håller att bygga på. Jesus är det levande Ordet. Jesus kan förvandla våra hjärtans hårdhet. 1 Kor. 3:11 handlar om klippan Kristus. 

Slutligen använde Jakob Edman också ett blädderblock för att beskriva hur "Livet, Övningar och Gemenskap" uppbyggda som en triangel, kan föra oss närmare centrum som är Kristus. 

Livet: Gud kan verka genom det som händer i livet. Rom. 12. "Så förmanar jag nu er, bröder, vid Guds barmhärtighet, att frambära era kroppar som ett levande och heligt offer som behagar Gud - er andliga gudstjänst."

Prövningar: Gud formar oss. Vi dras närmare Kristus. 

Övning: Fil. 2:12f "Därför mina älskade, liksom ni alltid har varit lydiga, så arbeta med fruktan och bävan på er frälsning, inte bara som när jag var hos er, utan ännu mycket mer nu när jag inte är hos er. Ty Gud är den som verkar i er, både vilja och gärning, för att hans goda vilja skall ske."

Nåd är motsats till förtjänst. Nåden ger oss frihet till att öppna oss för Guds förvandlande kraft. 

Ta tid i bön, bibelläsning, gudstjänst, tystnad, avskildhet, andlig läsning, fasta, fest, tjänande osv. uppmanade Jakob. 

Gemenskap: Vi får växa i kärlek. 1 Joh. 4:12 "Om vi älskar varandra förblir Gud i oss, och hans kärlek har nått sitt mål i oss."

Se dina medvandrare. Utmana och uppmuntra varandra, sök stöd, möt andra och se Kristus i varje medmänska, är goda uppmaningar.

(Min sammanfattning av Jakob's undervisning)


Efter undervisningen steg vi upp och sjöng en lovsång och sedan ledde förebedjarna oss i tacksägelse och förbön. 

Nästa gång: Undervisning med Ralf Salo 28.1.

Herrens välsignelse i form av sång avslutade mötet denna gång. 

***

Påminnelse: I morgon, den 27.1 är det den Internationella minnesdagen för Förintelsens offer. 

***






Foto: KL

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar