Powered By Blogger

onsdag 2 mars 2022

Kyrie eleison! Av hela hjärtat

Shalom! Ash Wednesday. Askonsdagen 2.3.2022 (Joel 2:12-17). Det är även 11-årsdagen av mordet på Shahbaz Bhatti (Pakistans kristne minoritetsminister).

Слава України! Бабин Яр (1941/2022) Do not be silent!

- Vi är säkert många som suckar högt och ber tyst: "Herre, förbarma Dig" många gånger om dagen, med anledning av världsläget och Rysslands invasion i Ukraina och det fruktansvärda kriget som drabbar oskyldiga mänskor och ett suveränt land. 

Det vi som land också kan göra är att ta emot flyktingar från Ukraina eftersom vi dessutom behöver utländsk arbetskraft.

Vårt land, likt flera andra fria och demokratiska länder med gränser mot Ryssland, drabbas även av det hot som kommer från Ryssland med anledning av stödet till Ukraina. I Finland är det hotet inget nytt, men varje gång är det lika otäckt. Det påverkar oss alltså, men vi låter oss inte nedslås, utan ber istället för de medmänskor som drabbas av kriget och som tvingas på flykt från sina egna hem och som drabbas av sorg. 

Vi inspireras av de baltiska staternas exempel och förhållningssätt. 

Vi tackar Gud för våra fäder som kämpade för Finlands självständighet. Runebergspsalmen (546): "Bevara, Gud, vårt fosterland" är en psalm vars ord vi ofta får tänka på och be: 

"Välsigna varje trofast själ 

som önskar det av hjärtat väl.

Men slå vart ondskans uppsåt ned,

som vill dess fall och stör dess fred." 

(Psalmen "Bevara, Gud, vårt fosterland" nr 546, vers 6, J L Runeberg) 

"Bevara, Gud, vårt fosterland" (hela psalmen 546)

https://psalmbok.fi/psalm-546-bevara-gud-vart-fosterland/

- Kanske vi också suckar ett eller flera "HERRE, förbarma Dig" för vår egen del, när vi påminns om att det är Askonsdag i dag och att fastetiden inleds.

Joel 2:12-17 

"Men nu, säger HERREN, vänd om till mig av hela ert hjärta, med fasta, gråt och klagan Riv sönder era hjärtan, inte era kläder, och vänd om till HERREN, er Gud. Ty nådig och barmhärtig är han, sen till vrede och stor i nåd, och han ångrar det onda. Vem vet, kanske vänder han om och ångrar sig och lämnar en välsignelse kvar efter sig till matoffer och drickoffer åt HERREN, er Gud. Blås i horn på Sion, pålys en helig fasta, lys ut en helig sammankomst. Samla folket, helga församlingen, kalla samman de äldste, samla de små barnen, också dem som diar vid bröstet. Må brudgummen komma ut ur sin kammare och bruden ut ur sitt gemak. Må prästerna, HERRENS tjänare, gråta mellan förhuset och altaret och säga: "HERRE, skona ditt folk och låt inte din arvedel hånas och bli till en nidvisa bland hednafolken. Varför skulle man få säga bland folken: Var är nu deras Gud?"

"Kyrie eleison" (Vörå kyrka, Samuel Erikson) 

https://www.youtube.com/watch?v=kXsiHasCkbo

- Ett minne på fb har också påmint mig om att det i dag är 11 år sedan Pakistans enda kristna minoritetsminister Shahbaz Bhatti mördades. 

Jag minns personliga möten med Shahbaz Bhatti (via MKV) och det djupa intryck han gav, bär jag alltid med mig. Han var en varmt troende kristen som gav sitt liv för de marginaliserade, de fattiga, de socialt utfrusna och för Pakistans kristna minoritet. Bhatti motsatte sig landets blasfemilagar. Han visste att han skulle komma att mördas men han gav sitt liv för sin tro på Jesus Kristus. MKV (Johan Candelin) gjorde en inspelning som skulle sändas i media i händelse av Bhatti's död och så blev det. Talibanerna stod bakom mordet. Bhatti's arbete för de lidande kristna i Pakistan hade otroligt stor betydelse och har lämnat spår efter sig. I dag fortsätter vi att be för de lidande kristna världen över och för kristna i Pakistan. Pakistan är nr 8 på World Watch List 2022. 

CSW (Christian Solidarity Worldwide har hållit en livestream i kväll med anledning av minnesdagen: "They can silence the man but not his vision – Celebrating the life of Shahbaz Bhatti")

https://www.youtube.com/watch?v=FuGCViPLtvM

***

BBC: "Babyn Yar: Anger as Kyiv's Holocaust memorial is attacked"

https://www.bbc.com/news/world-europe-60588885

"Babyn Yar - also known as Babi Yar - is one of the largest World War Two mass graves in Europe. The massacre at the ravine on the outskirts of Kyiv took place over two days in September 1941.

As Ukraine's Jewish population fled the Nazi advance, a large population still lived in the city. Tens of thousands were told to assemble with spare clothes, on the assumption they would be sent to a labour camp, but they were then forced to undress and walk into the ravine, where they were shot by special killing squads.

According to the Nazis' own records, 33,771 Jews were killed over two days." --- "It is symbolic that [Russian President Vladimir Putin] starts attacking Kyiv by bombing the site of the Babyn Yar, the biggest Nazi massacre," said the chair of Babyn Yar's advisory board, Natan Sharansky."

***

Fotocollage: 2.3.2022 (blommande forsythiabuske hos oss från ett tidigare år, solrosen är Ukrainas nationalblomma, solrosen från vår trädgård)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar