Powered By Blogger

fredag 19 november 2021

Kristus på härlighetens tron

 Domsöndagen.

Joh. 5:22b "...hela domen har han (Fadern) överlämnat åt Sonen." 

- En av helgens texter kommer från Matt. 25:31f om fåren och getterna och det är Människosonen som kommer i sin härlighet tillsammans med alla sina änglar för att sätta sig på härlighetens tron och det är han (Jesus, sköna namn) som dömer mänskan efter hennes gärningar. Gärningarna har alltså betydelse, eftersom en tro utan gärningar är död (Jak.2:20). Vi ska göra gott för att Gud vill det och medmänskorna behöver det, men gärningarna gör oss inte rättfärdiga inför Gud. Vi blir frälsta genom tron allena, men tron är aldrig allena.

Augsburgska bekännelsen, artikel IV (om rättfärdiggörelsen)

"Vidare lära de, att människorna icke kunna rättfärdiggöras inför Gud genom egna krafter, egen förtjänst eller egna gärningar, utan att de rättfärdiggöras utan förskyllan för Kristi skull genom tron, när de tro, att de upptagas i nåden och att synderna förlåtas för Kristi skull, vilken genom sin död åstadkornmit tillfyllestgörelse för våra synder. Denna tro tillräknar Gud som rättfärdighet inför honom." 

Rom. 4:5 "Men den som utan att bygga på gärningar tror på honom som förklarar den ogudaktige rättfärdig, honom räknas hans tro till rättfärdighet."

Sola gratia, sola fide/solus Christus/sola scriptura

***

Nåd utöver nåd (Bo Järpehag)

"Döm mig, Jesus, döm mig fri. 

Vid ditt kors har jag fått liv. 

När din kropp för mig bröts ner 

och jag blev klädd i din rättfärdighet. 


Nåd utöver nåd, nåd utöver nåd. 

En frälsning underbar, 

Du Guds Lamm 

som världens synd borttar. 


Ingenting mig skilja kan, 

från den kärlek som jag vann, 

korsets dyra hemlighet 

att jag blev klädd i Guds rättfärdighet. 

Nej, ingenting mig skilja kan, 

från den kärlek som jag vann 

korsets dyra hemlighet 

att jag blev klädd i Guds rättfärdighet.


Nåd utöver nåd, nåd utöver nåd. 

En frälsning underbar, 

Du Guds Lamm 

som världens synd borttar. 


Ett enda offer för alla tider, 

det är fullbordat när vår Frälsare lider. 

Ett enda offer för hela världen, 

synden är sonad, för vår Frälsare bär den. 


Nåd utöver nåd, nåd utöver nåd. 

En frälsning underbar, 

Du Guds Lamm

som världens synd borttar."


"Nåd utöver nåd" (B Järpehag)

https://www.youtube.com/watch?v=H_pjj4zvuFI



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar