Powered By Blogger

söndag 15 augusti 2021

Ordets Herre

 Söndag. 12 s e pingst.

- Jag delar en underbar psalm ur psalmboken, nr 198. Det är en psalm man kan be innan man öppnar sin Bibel också. När vi läser vår Bibel i tro, tillit och respekt kan vi finna Kristus på varje blad i Bibeln, också i Gamla testamentet. "Jesus, min Förlossare, låt mig dig i Ordet se". Kristus är Bibelns stjärna och kärna. 

https://psalmbok.fi/psalm-198-ordets-herre-du-har-givit/

1.

"Ordets Herre, du har givit

oss ditt ord till fröjd och tröst.

Där har oss förunnat blivit

att få höra klar din röst.

Ge den nåden ock åt mig

att i ordet finna dig.


2.

Alltför svagt är mänskans öga,

bländas lätt av himlens sken.

Att förstå din vishet höga

är vår tanke alltför klen.

Jesus, hjälp mig du att jag

kan få se din sannings dag.


3.

O Gud Fader, du som sänder

ordets tröst till varje ort,

när en själ till dig sig vänder

stänger du ej nådens port.

Öppna du den ock för mig,

låt mig alltid höra dig.


4.

Jesus, som ditt liv ej sparat,

du som Faderns tankar vet,

du har för oss uppenbarat

all hans kärleks hemlighet.

Jesus, min förlossare,

låt mig dig i ordet se.


5.

Sannings Ande, du som leder

själen med din sannings ljus,

himladuva, kom hit neder

med din nåd i hjärtats hus.

Med din kraft förbli mig när,

mana, tukta, trösta, lär!


6.

Lär mig att ditt ord betrakta

flitigt och av hjärtats grund.

Hjälp mig att det heligt akta,

håll det för mig varje stund.

Trons fördolda planta så

skall ur ordet styrka få


7.

Nu vid dina fötter neder,

store Gud, jag sätter mig,

och jag vet att du mig leder

på din sannings dolda stig.

Fader, Son och Ande, tag

i din vård mig varje dag."


Olof Kolmodin 1734, bearb. | Melodi: Heinrich Albert 1642.

Samma melodi: 46 | 261 | 467

Avdelning: Guds ord

Se psalm 185 i finska psalmboken

***

- Psalmen 198 ingick i dagens gudstjänst från Jakobstads svenska församling. 

***

En av dagens böner (evl.fi):

"Herre,

du har förbjudit oss

att döma och nedvärdera andra.

Men vi upphöjer oss själva

genom att trycka ned varandra.

Hindra oss från att slå de redan slagna

och att förringa andras tro.

Herre, tag ifrån oss vårt högmod.

Bryt våra inre bojor

så att vi kan leva i gemenskap med dig

och med varandra.

Hör oss för Jesu Kristi skull."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar