Powered By Blogger

tisdag 11 maj 2021

Varför är läran viktig?

 Seriöst?! Fäderna kämpade sig till döds för att *bevara trosbekännelsen (den bibliska läran) som är källan till en frälsande tro. 

- Nedanstående artikel har jag flera gånger hänvisat till och gör det igen eftersom det handlar om en fråga som ständigt aktualiseras. Som troende vet vi att det, trots tider av tvekan och osäkerhet, finns någonting objektivt, rätt och sant att hålla sig till. Räcker det att säga: huvudsaken är att kyrkan lär ut "kärlek, förlåtelse och nåd" (och resten är inte så viktigt, inte heller "försämringar"?) eller finns det någonting att akta sig för? Finns det någonting vi behöver frälsas från? Behövs omvändelsen? Man är också ute på djupt vatten om man säger: "Vi tror inte på Bibeln, utan på Jesus". Vilken Jesus? frågar jag då och då kommer läran och dogmatiken in. Bibeln och de olika trosbekännelserna hör till kyrkans grunddokument, dvs det som prästerna och förkunnarna har att hålla sig till. 

"Hela Skriften är utandad av Gud och nyttig till undervisning, till bestraffning, till upprättelse och till fostran i rättfärdighet, för att gudsmänniskan skall bli fullt färdig, väl rustad för varje god gärning." 2 Tim. 3:16-17

Gott folk! Sprickorna och splittringen börjar synas i församlingarna rent konkret och en stor vilsenhet råder!


"Frågan om läran är framför allt en bibelfråga. Vår kyrka har liksom övriga stora kyrkor förbundit sig vid att innehållet i undervisningen och tron skall styras av Bibeln. I annat fall skulle åsikterna formas av olika ideal, filosofier eller allmän humanism som mänskor hittar på." (ur länken nedan)

Varför är läran viktig? (artikeln ingick i STI:s lilla skrift "Hörnstenen"), skriven av Timo Eskola. Läs hela texten!

https://sti.fi/images/kulmakivi/hrnst10-4/s4.pdf

"Ämbetets allvar framgår av löftets formulering i Kyrkoordningen: ”Jag skall inte offentligt förkunna eller utsprida eller hemligt främja eller hylla läror som strider däremot” (§ 6). Det är helt uppenbart att ett brott mot detta löfte räcker som orsak för avsked i kyrkan."

***

*"...fortsätt kampen för den tro som en gång överlämnats åt de heliga."Jud.1:3b

"Jesus svarade: Om någon älskar mig, håller han fast vid mitt ord, och min Fader skall älska honom, och vi skall komma till honom och ta vår boning hos honom. Den som inte älskar mig håller inte fast vid mitt ord." Joh. 14:23f

***

"Du är en god Gud" (Guds godhet, och barmhärtighet står inte i motsättning till hans helighet!)

https://www.youtube.com/watch?v=FNU1DYdOr9g

***

#attkännaigenfalsklära 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar