Powered By Blogger

torsdag 29 oktober 2020

För att vi ska minnas

Allhelgona.

- För att vi ska minnas. För att vi ska minnas dem som gått före. För att vi skall minnas vad som är viktigt. För att vi ska minnas att tiden är kort. För att vi ska minnas att "vi lever i tro utan att se" (2 Kor. 5:7)

Saknar församlingsgemenskapen före pandemin. Saknar hur kyrkan såg ut förr. Tacksam för det jag har fått. Tacksam ser jag framåt. Tacksam att jag ständigt får lära jag mig att rikta blicken på det mest väsentliga.

Esra 3 ingår i dagens läsning enligt bibelläsningsplanen från Kristet Perspektiv och fick mig att tänka på ovanstående. I det som beskrivs får både gråten och jublet plats, så som det är i livet.

Texten om tempelbygget och verserna från 11-13 har gripit mig förr: "De sjöng lov och pris till HERREN: "Han är god, hans nåd mot Israel varar i evighet." Hela folket jublade högt och prisade HERREN för att grunden till HERRENS hus var lagd. Men många av prästerna och leviterna och huvudmännen för familjerna, de gamla som hade sett det förra huset, grät högt när de såg grunden läggas till detta hus. Många andra jublade och var så glada att de ropade med hög röst. Man kunde inte skilja mellan det högljudda, glada jubelropet och folkets högljudda gråt, ty folket ropade så högt att ljudet hördes vida omkring."

- Vi är en brokig skara på väg. 

Fick ta del av nedanstående finstämda sång: 

Kväll och frid (Stilla skuggor)

https://www.youtube.com/watch?v=0JkeC7ArBWI

"Stilla skuggor breda sig i kvällen,

solen släckes i svala sjön.

Klara stjärnor framgå över fjällen,

tända offrande kärleks bön:


”Blåa valv, i nattens timma,

o. låt aningens facklor glimma;

när det skymmer, må jag då förnimma

hoppets saliga, ljusa frid!”

Text och musik: 

https://boras.parbricole.se/download/Kvall-och-frid-Stilla-skuggor.pdf


"Salige visshet" (Via Vitae i Pedersöre kyrka):

https://www.youtube.com/watch?v=4xVdcjnoZMI


Collage: KL (oktober 2020, Skuggor, hjärteblod, hopp och ljus bokstavligen)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar