Powered By Blogger

fredag 13 mars 2020

"Keep calm and wash your hands" - Plant your tree

- När vi går mot påsk brukar jag alltid ta in grenar av forsythiabusken som finns i vår trädgård. I år är påsken sen, men jag kände att jag ville ta in kvistar redan nu och döm om min förvåning när de slog ut med sina vackra gula blommor efter bara ett par dagar inomhus. Våren kommer!

Jag har behov av att omge mig med vackra blommor och växter, ja, det är ett gemensamt intresse hos oss. När det är turbulent i världen är det viktigt med rötter och fasthet och att behålla lugnet. Som troende kan vi föregå med gott exempel och inte dras med i någon överdriven hysteri eller oro. Vi kan hålla oss till fakta och till det som vi vet. Vi kan hjälpa varandra och stöda varandra.

"Keep calm and wash your hands" som vi alla fått höra är ett gott råd under influensatider och särskilt nu i dessa tider. Vi tvättar våra händer efter att ha varit till affären eller på ärenden.

Jag läste Psalm 37:1f enligt bibelplanen * häromdagen och orden talade till mig:

"Bli inte upprörd över de onda, avundas inte dem som gör orätt. Ty snart klipps de av likt gräs, som gröna örter vissnar de. Förtrösta på HERREN och gör det goda, bli kvar i landet och sträva efter trofasthet. Ha din glädje i HERREN, han skall ge dig vad ditt hjärta begär."

- Vi får i allt förtrösta på HERREN och göra det som är gott och rätt. I trofasthet får vi vara ljus och salt i världen. Vi får be och arbeta och - plantera!

"Gårdagen är förbi, morgondagen har vi inte sett, men i dag hjälper HERREN".

Hebr. 3:7 "I dag, om ni hör hans röst, så förhärda inte era hjärtan," v. 13-14 "Uppmuntra varandra i stället varje dag, så länge det heter i dag, så att ingen av er förhärdas genom syndens makt att bedra. Ty vi är Kristi vänner, om vi ända till slutet stadigt håller fast vid vår första tillförsikt."









Foto: KL (13.3.2020)


















* Bibelplanen bit för bit (Kristet Perspektiv)
17-31.3.2020

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar