Powered By Blogger

fredag 27 mars 2020

Kina och Finland

- Trots den exceptionella situationen i världen och i vårt eget land där undantagstillstånd och begränsning av fri rörlighet (i Nyland) råder, som en följd av coronapandemin, behöver lidande kristna och förtryckta folk fortsättningsvis vårt kontinuerliga stöd och våra förböner.

"Vi vet inte vad vi ska göra. Men våra ögon är vända till dig.” (Kung Josafats bön 2 Krön 20:12).

Situationen ger en hel del huvudbry och arbete för hälso- och sjukvårdsbranschen samtidigt som en del målgrupper och yrkesgrupper i sin tur tvings till isolering eller karantän. Direktiven från regeringens och THL:s sida är dock mycket klara och tydliga.

"Visa mig (oss), HERRE, din väg, jag (vi) vill vandra i din sanning. Bevara mitt (vårt) hjärta vid detta enda: Att jag fruktar ditt namn." Ps. 86:11

Jag har deltagit i bön och förbön för lidande kristna världen över tillsammans med Martyrkyrkans vänner r.f. och jag har särskilt intresserat mig för länder som Egypten, Israel, Iran, Belarus, Vietnam, Sri Lanka, Kazakstan, Kina och Nordkorea mfl. länder. Här delar jag den årliga rapporten om situationen i Kina via China aid. China aid's grundare Bob Fu har besökt Finland ett flertal gånger med inbjudan av Martyrkyrkans vänner och jag har träffat honom ett flertal gånger i Jakobstad och Karleby.

Annual report 2019 China aid (March 2, 2020):
https://www.chinaaid.org/2020/03/chinaaid-releases-2019-annual-report.html
"The report covers the period from January-December 2019 and provides information on the targeting of Chinese Christians. Throughout the year, ChinaAid observed escalated instances of religious oppression, driven by the government’s campaign to develop “religion with Chinese characteristics.”

This means enforcing measures that allow the government to lead, regulate, and censor in order to ensure that citizens remain loyal supporters of the Chinese Communist Party. It is accomplished through several means, including forcing Christians to sing nationalistic songs as part of worship services, destroying crosses and church buildings, and arresting those who resist their efforts."


The full report:
https://drive.google.com/file/d/1OE9Y3_JzPW5KofjoaaQiD72Zbv2BPnsm/view


China aid:
https://www.chinaaid.org/


***

Anmärkningsvärt är att även vårt eget land, Finland, nämns i utländska media och lyfts fram som böneämne tillsammans med ett flertal andra länder.

Päivi Räsänen skriver själv att: "Jag hoppas dock att förhören kommer att flyttas till hösten, eftersom myndigheternas alla resurser nu bör koncentreras på att bromsa pandemin."


Religious Prayer Bulletin: "threat to Christian witness"
http://rlprayerbulletin.blogspot.com/2020/03/rlpb-542-march-2020-update-incl.html



***

THL:
https://thl.fi/sv/web/thlfi-sv



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar