Powered By Blogger

tisdag 26 november 2019

Kristi kraft

- Jag blev att fundera över några ord jag hörde i söndags på kvällen när en präst sade ungefär: "Jag är stolt att vara en syndare". Bibeln lär oss ju att "alla har syndat och saknar härligheten från Gud". Vi är alla syndare! Sammanhanget hade med Domsöndagens texter att göra.

Kanske en del hellre skulle uttrycka det så: "Jag är en benådad syndare". Prästen ifråga förtydligade sig sedan under undervisningens gång (med diskussion) och sade att han naturligvis inte är stolt över synden. Jag konstaterade senare att det inte är lätt att erkänna att man har fel ibland eller att man är en syndare. Men är man mänska så är man en syndare. Gud söker det förlorade fåret, tack och lov! Jesus kom ju till syndare och jag behöver Jesus Kristus och hans förlåtelse - om och om igen. "We are all beggars".

I dag kom en sångtext till mig, när jag satte mig ner efter att ha bakat pepparkakor: "We pour out our miseries, God just hears a melody. Beautiful, the mess we are The honest cries of breaking hearts Are better than a Hallelujah (Amy Grant).

Orden tangerar det jag med ovanstående försöker säga.

Jag kom också nu att tänka på St Paulus och orden i 2 Kor. 12:9b "Därför vill jag hellre berömma mig av min svaghet, för att Kristi kraft skall vila över mig."

- Så, visst kan man kanske uttrycka sig så där...Aposteln Paulus räddar ju det hela på sätt och vis.


"Better than a Hallelujah" (Amy Grant)
https://www.youtube.com/watch?v=lXnt4o3SbjI


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar