Powered By Blogger

onsdag 6 november 2019

Kärlekslösa splittrare eller rättfärdiggjorda?

- Av förekommen anledning kom jag att tänka på Jesu ord i Johannes 14:15 där han säger:  "Om ni älskar mig håller ni fast vid mina bud."

- Det gäller ämbetsfrågan.

"År 1982 togs samvetsklausulen bort, men samveten finns kvar." skriver prästen och bibelläraren Håkan Sunnliden på sin blogg i Sverige. Ganska bra sagt!

Jag hittade en text på nätet som gäller finländska förhållanden: "1986 diskuterades en samvetsklausul men den lämnades bort" (J Vikström).

- Ibland får man höra att de som pga sitt samvete håller fast vid den klassiska och bibliska ämbetssynen, där underordning är en röd tråd är de som splittrar och är kärlekslösa.

 Det är fel tänkt. Det är ju planer och beslut som går emot Bibelns lära och bekännelse som leder till splittring. Avsteg på avsteg från det som Bibeln och grunddokumenten lär. Inte fasthållandet vid Bibelns lära och det som Kyrkan lärt och trott i alla tider.

Förresten, hur du som präst, herde och bibelstudiehållare/skribent ser på och utlägger aposteln Paulus är ganska avslöjande och avgörande för om jag har förtroende för dig eller inte.


αγάπη


Rom. 5:1-5 "Då vi alltså har förklarats rättfärdiga av tro, har vi frid med Gud genom vår Herre Jesus Kristus. Genom honom har vi också tillträde till den nåd som vi nu står i, och vi jublar i hoppet om Guds härlighet. Men inte bara det, vi jublar också mitt i våra lidanden, eftersom vi vet att lidandet ger tålamod, tålamodet fasthet och fastheten hopp. Och det hoppet bedrar oss inte, ty Guds kärlek är utgjuten i våra hjärtan genom den helige Ande, som han har gett oss."




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar