Powered By Blogger

torsdag 25 februari 2016

MKV - Druserna, Myanmar och Syrien - "tillkomme ditt rike, ske din vilja - tulkoon valtakuntasi"

Martyrkyrkans vänner r.f. rapport 7/2016. 1 Petr. 2:9 "Men ni är ett utvalt släkte, ett konungsligt prästerskap, ett heligt folk, ett Guds eget folk, för att ni skall förkunna hans härliga gärningar, han som har kallat er från mörkret till sitt underbara ljus." (Folkbibeln)

Tack- och böneämnen: DRUSERNA (tacksägelse för man som kom till tro, bön om tröst och styrka för annan drustroende),

MYANMAR (bön för 7 kristna flyktingfamiljer, bön för kristna inom rohingyafolket) och

SYRIEN (tacksägelse för 43 frigivna assyriska kristna, för helande och upprättelse)








Viikkoraportti:
http://us1.campaign-archive2.com/?u=acb191a2c658073611bcb6016&id=771d9d7285

Prayer bulletin:
http://us1.campaign-archive2.com/?u=acb191a2c658073611bcb6016&id=59187b2863



Lovsång: "Tulkoon valtakuntasi" ("Sinun armossasi uuden voiman minä saan.")
https://www.youtube.com/watch?v=J75gr-cNGqo


1 Peter 2:9 (ESV) "But you are a chosen race, a royal priesthood, a holy nation, a people for his own possession, that you may proclaim the excellencies of him who called you out of darkness into his marvelous light."

Matt. 6:10 (ESV) "Your kingdom come, your will be done, on earth as it is in heaven."

Matt. 6:10 (1917) "tillkomme ditt rike; ske din vilja, såsom i himmelen, så ock på jorden;" 

Gud är trofast!


DRUSERNA

"Tillsammans med er har vi många gånger bett för kristna druser i Mellanöstern och vi har berättat om de svårigheter de möter från sina egna familjer och samhällen när de väljer att följa Jesus Kristus som frälsare och Herre. Denna vecka fick vi nyheter från en av dessa bröder, som berättade för oss vad som hade hänt den senaste tiden.

“För ett par veckor sedan, sent en kväll, fick jag ett meddelande från en av mina kusiner att min far ville prata med mig. (Min far har inte accepterat min kristna tro och mina bröder har gjort mig och min familj mycket illa.) Följande morgon åkte jag för att träffa min far. Alla mina bröder och systrar var också där. Far bad alla andra att lämna rummet och bara han och jag blev kvar där. Min far grät och sade att han vet att den väg jag valt är den rätta, och han bad mig att be för honom. Far uppmanade mig att fortsätta gå på den vägen, det är den rätta vägen. ’Du skulle redan ha givit upp, om den inte var den rätta.’ Jag bad för min far i Jesu namn och han accepterade det och tog emot Jesus.

Jag var där med far i ungefär tjugo minuter. Min far gav också alla oss syskon ett ”testamente” och sade till mina syskon att det var nog med lidande för mig och min familj, att de nu kan återvända till sitt hem och ni ska låta dem vara i fred. Jag fick vara där när min far somnade in.
Vi har nu flyttat tillbaka till vårt hem och det har verkligen skett en förändring i mina bröders inställning till oss och hur de behandlar oss.”

Det här är mycket uppmuntrande för alla oss som har bett för denna familj och för andra drusiska troende. Låt oss fortsätta att lyfta upp dem i våra böner."

(Källa: MKV)


- "Vi prisar Gud för att han har hört varje bön som betts för våra drusiska bröder och systrar, och särskilt för denna familj. Vi tackar honom för att han i sin nåd lät denna gamla drusiska man lära känna Jesus innan han gick över gränsen till evigheten, och att han fick reda upp relationen till sin son.

Vi ber också för en annan drustroende som nyligen miste sin mor, att Gud tröstar och styrker honom och hans familj."



MYANMAR 

"Vi ber för sju kristna familjer som har bott som flyktingar i Indien. Senaste vecka utvisades familjerna (som är troende med muslimsk bakgrund) från flyktinglägret där de hade sökt skydd. Muslimerna i lägret är rädda för att familjerna ska konvertera andra till kristendom. Det finns omkring 1 200 muslimska familjer i lägret. De förvisade familjerna behöver nu akut hjälp för att hyra mark och sätta upp tält. Inte ens Amod, en kristen ledare med muslimsk bakgrund från rohingyafolket kan gå i närheten av lägret för att nå ut till de troende.

Rohingyafolket är huvudsakligen muslimer och stammen möter mycket etnisk förföljelse från landets burmesiska myndigheter. Rohingyaflyktingar nådde över nyhetströskeln i fjol när tusentals av dem flydde både sjö- och landvägen till grannländer för att komma undan den våldsamma förföljelsen mot dem.

För kristna med muslimsk bakgrund inom stammen är livet ännu svårare eftersom de också möter religiös förföljelse från muslimerna. Deras liv kan vara i fara eller så blir de utstötta på grund av sin tro.

Vi ber att de kristna familjerna ska kunna få stöd och finna en trygg plats att bo på och också för alla kristna inom rohingyafolket, att de får vara under Guds beskydd både mot den burmesiska armén och alla muslimer som kan göra dem illa."

 (Source: www.opendoorsuk.org)




SYRIEN

"Tillsammans med de assyriska kristna tackar vi Gud för frigivningen av de återstående 43 kristna som kidnappades av Isis från byar längs floden Khabor i al-Hasakah-provinsen i februari 2015. Dessa kristna fanns bland de över 230 kristna som fördes bort när Isis gjorde räder mot omkring 35 assyriska byar. Vi ber att alla som suttit fångna och nu frigivits får känna av Herrens tröst, helande och återupprättelse, och att de som inte ännu kunnat återvända till sina hem får leva under Herrens omsorg och snart ska få komma hem."

(Källa: www.meconcern.org)

DN: "Assyriska uppgifter: återstående i gisslan släppta av IS"
http://www.dn.se/nyheter/varlden/assyriska-uppgifter-aterstaende-i-gisslan-slappta-av-is/



Martyrkyrkans vänner r.f.




Foto: KL (FC, Jakobstad, Fokuskväll)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar