Powered By Blogger

söndag 31 januari 2016

Jesus: "Jag var främling och ni tog emot mig"

Finland. Suomi.
Den etiska förkunnelsen i GT är ett tidlöst budskap. Jesu undervisning i NT betonar samma sak. Den gyllene regeln och Människosonens dom:

5 Mos. 10:17-19 "Ty HERREN, er Gud, är gudarnas Gud och herrarnas Herre, den Gud som är stor och väldig och inger fruktan, som inte är partisk och inte tar mutor. Han skaffar den faderlöse och änkan rätt, han älskar främlingen och ger honom mat och kläder. Också ni skall älska främlingen för ni har själva varit främlingar i Egyptens land."

Jes. 7:5-7 "Nej, ändra ert liv och era gärningar, gör rätt mot varandra, sluta att förtrycka främlingen, den faderlöse och änkan. Utgjut inte oskyldigt blod på denna plats och följ inte efter andra gudar, er själva till olycka. Då vill jag för alltid låta er bo på denna plats, i det land som jag har givit åt era fäder."



Ps. 146:9 "Herren bevarar främlingar och styrker faderlösa och änkor, men de ogudaktigas väg gör han krokig."



Den gyllne regeln och domen:

 Matt. 7:12 "Därför, allt vad ni vill att människorna skall göra er, det skall ni också göra dem. Detta är lagen och profeterna."

Matt. 25:35 "Ty jag var hungrig och ni gav mig att äta. Jag var törstig och ni gav mig att dricka. Jag var främling och ni tog emot mig. Jag var naken och ni klädde mig. Jag var sjuk och ni besökte mig. Jag var i fängelse och ni kom till mig."

Matt. 25:43 "Jag var främling och ni tog inte emot mig, naken och ni klädde mig inte, sjuk och i fängelse och ni besökte mig inte."

Matt. 5: 7 "Saliga är de barmhärtiga, de skall få barmhärtighet."

Matt. 5:44 "Jag säger er: Älska era ovänner och be för dem som förföljer er."

Gästfrihet:

Hebr. 13:2 "Glöm inte att visa gästfrihet, ty genom gästfrihet har somliga fått änglar till gäster utan att veta om det."


Mission och evangelisation förutsätter fri rörlighet över nationsgränserna. Missionsbefallningen:

Matt. 28:19 "Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar!"


Upp. 7:9-10 "Därefter såg jag, och se: en stor skara som ingen kunde räkna, av alla folkslag och stammar och länder och språk. De stod inför tronen och inför Lammet, klädda i vita kläder och med palmblad i händerna. Och ropade med hög röst: Frälsningen tillhör vår Gud, honom som sitter på tronen, och Lammet."


Foto: KL

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar