Powered By Blogger

torsdag 11 juni 2015

Tolerans?! Stämplade som udda figurer (heretiker?) pga tro, övertygelse och kritik av "statsreligion"

Finland.
Radiohuset (YLE-reportern) visar på häpnadsväckande intolerans och okunskap om de faktiska förhållandena i samhälle och kyrka genom sin inställning och sina frågor i denna intervju (se länk nedan).

I ingressen står följande: "På veckoslutet valdes Mikaela Björklund till en av tre vice ordförande för SFP. Närpesbon Björklund kan ses som en smått udda figur inom det liberala SFP, eftersom hon bland annat ställer sig kritisk till samkönade äktenskap och kvinnliga präster."


Min kommentar: Härmed upplyser jag Radiohuset om att inte stämpla mänskor som udda figurer på grund av tro och övertygelse. Inom SFP och föreningen Kristet Samhällsansvar finns många som har samma syn på äktenskapet som Mikaela Björklund och ser det som någonting självklart och som även står för den traditionella ämbetssynen. Detta bekräftas av att hon också blev vald till viceordförande.

Jag skulle råda redaktörerna i fråga att inte stämpla mänskor såsom varande udda eftersom många tyvärr redan tvingas hålla en mycket låg profil eller också vara tysta om sin åsikter i kyrka och samhälle i dessa frågor. Av rädsla för att bli utfrusna eller straffade på annat sätt. Samhället och även media ska stå på den lilla mänskans sida, värna minoriteter lika, eftersträva opartiskhet och inte missbruka begrepp som heresi.



Radiohuset ställer en märklig fråga: "SFP flaggar ju för att vara ett parti med liberala åsikter och högt i tak! Hur hamnade du där som vice ordförande?"

Min kommentar: Frågan visar att toleransen egentligen inte finns och att fördomar tyvärr florerar. Egentligen frågar reportern: "Hur hamnar du (du som udda figur) där? Begreppet "högt i tak" verkar här betyda social konformitet och att man omfattar statsreligionen.


Mikaela svarar förstås: "Just det att det är högt i tak gör ju det möjligt också för mig att vara med i partiet! Inte sant?"

Vidare frågas det: "Skulle inte kristdemokraterna ha kunnat vara ett alternativ?"

Här antyds det att man egentligen borde söka sig bort från partiet någon annanstans tex. till Kristdemokraterna (en samling udda figurer inom "rätt" parti?).

Min kommentar: Kristdemokraterna är naturligtvis ett bra alternativ men jag har som Mikaela gjort ett annat medvetet val. Gillar inte att få känslan i kyrkan och politiken att man egentligen borde slängas ut eller fösas bort någon annanstans. På grund av sina åsikter, sitt samvete, sin tro och sin övertygelse.



Svenska yle.fi (intervjun med Mikaela Björklund):
http://svenska.yle.fi/artikel/2015/06/09/bjorklund-lev-ihop-men-kalla-det-inte-aktenskap








Ps. För mig finns en objektiv norm för lära och liv. Läs Bibeln om detta tex. Romarbrevet 1:18-32 (man kan googla om man inte har en bibel)

Jag hyllar och omfattar även klassiska liberala värden som åsikts- och yttrandefrihet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar