Powered By Blogger

måndag 8 december 2014

Genom hans fattigdom/by his poverty

Landssorg. Beslutsfattarnas vilsenhet och svek: farväl till lagar på kristen grund. Sveket mot dem som står utanför.

"Sådan är nu vår konung, den käre Herren Jesus Kristus, och sådant är hans rike och hans ämbete. Han befattar sig inte med penningar, med stora slott och världsligt prål.







Men när vi måste dö och inte längre får behålla livet här, så är detta hans ämbete och verk, att vi av hans lidande och död vet var vi skall hamna, att vi kan säga: "Jag är heliggjord genom min konung Jesus Kristus. Fördenskull har han kommit i sådan ringhet och låtit sig spikas på korset, att han skulle göra mig rättfärdig och fördränka min synd och död." Den som på detta sätt tror det han får höra och det som predikas i evangeliet, han har det också. Fördenskull är det heliga dopet inrättat av Kristus, att han därigenom skulle få ikläda dig sin rättfärdighet, att hans helighet och hans oskuld skulle bli din egen. Vi är ju alla arma syndare. Men i dopet tröstar Kristus oss och säger: "Räck mig din synd och tag emot min rättfärdighet och helighet. Avkläd dig din död och ikläd dig mitt liv." Det är i själva verket detta Kristus kallar sitt regemente. Ty allt hans ämbete och verk är detta att dagligen avkläda oss synd och död och ikläda oss sin helighet och sitt liv." (Från Luthers huspostilla, 1 advent)




*****


Genom hans fattigdom/by his poverty:

2 Cor. 8:9 "For you know the grace of our Lord Jesus Christ, that though he was rich, yet for your sake he became poor, so that you by his poverty might become rich." (ESV)

"Ni känner vår herre Jesu Kristi stora gåva: han, som var rik, blev fattig för er skull. för att ni skulle bli rika genom hans fattigdom."

"Saliga äro de som äro fattiga i anden, ty dem hör himmelriket till." Matt. 5:3 (1917)


"Durch dein Gefängnis Gottes Sohn":
https://www.youtube.com/watch?v=8vgCv7aj9gM


*****

Slott, prål, beslutsfattare, biskopar - kristna värderingar överbord:


- På tal om slott och prål anser jag att det inte är bra att president Niinistö varit så dubbeltydig i sina uttalanden om den aktuella äktenskapsfrågan. Jodå, visst har vi ett representativt presidentpar och vi får vara tacksamma över vår självständighet. Jag röstade på Niinistö i presidentvalet eftersom det andra alternativet var otänkbart. Jag och många med mig hade hoppats på ett starkare ställningstagande för samhällets grundpelare: Äktenskapet mellan man och kvinna. Jag tycker att det borde ha varit presidentens klara plikt också i ord och hans ansvar gentemot väljarna. Den moraliska och etiska aspekten på äktenskapet kom tydligt fram i pressen också då och det råder ingen tvekan om att många röstade på Niinistö just pga äktenskapssynen.


- Dessutom, om ärkebiskopen (och andra biskopar) är vilse, ut och cyklar vad gäller bibeltrohet och bekännelse, så är det han som ska gå och inte fåren. Han ska hålla sig till de grunddokument som vi ännu har.


- Visst kan man slötitta på slottsbalen och förfasa sig över klädedräkter osv. Jag lyssnade en stund på presidenten som i en intervju sade att Finland och Ryssland inte har samma syn på Ukrainafrågan. Det var dessutom med mycket blandade känslor jag såg en skymt av de beslutsfattare och ansvarspersoner som den senaste tiden fört in landet i en återvändsgränd när det gäller lagen om samkönade äktenskap och in på en helt felaktig väg.


Tidigare hade vi i detta land lagar som vilat på kristen grund. De flesta mänskor vet vad som är rätt och fel (den naturliga lagen) och har även ett samvete som brukar göra sig påmint. Detta oavsett om vi tänker på "kärnfamiljsfrågan" eller inte. Västerländska länders lagar har av hävd baserat sig på kristna värderingar (skolans värdegrund, läroplaner, vad som är allmänt vettigt, sunt och riktigt, i grunden bra för mig själv och andra, de tio budorden = trafikregler, hälso- och sjukvården = synen på liv och död (välj livet!), fångvården (human behandling), mänskovärdet, rättsväsendet osv.

Invandrare tex. muslimer förväntar sig att vi ska ha klara värderingar, en kristen tro (eftersom Europa är kristet). Om vi inte har det minskar deras respekt. Om vi överger vårt kristna arv, våra värderingar, sviker vi dem som står utanför och vill in (tex. Ukraina, Vitryssland - Belarus). De frågar efter goda värderingar, sammanhållning, folkrätten, grunden för ett gott samhällsbygge.

Det här är grunden, också utan att göra preciseringar när det gäller världslig lag (det fungerar ändå). Detta insåg riksdagsmän och politiker tidigare och värdesatte det.

I takt med sekulariseringen, ekonomiskt tänkande och handlande utan etik och ökad själviskhet avtar intresset för det här. Vi kan döva samvetets röst.

När vi värnar det traditionella äktenskapet handlar det i praktiken om vårt judiskt-kristna arv där familjen, släktbanden och rötterna är viktiga.



(Tyvärr hör jag till SFP, men litet bättre att vara med i Kristet Samhällsansvar, SFP)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar