Powered By Blogger

söndag 2 mars 2014

Fokus - Var på er vakt! Räta på er, lyft era huvuden, låt Kristusljuset lysa



Fokus 2.3.2014. Mark. 13:9 "Var på er vakt! Man ska utlämna er åt domstolar och misshandla er...för min skull." Jag nämnde "krisområdena". Kristna förföljs över hela världen, men även i vårt eget land. Vi ska vara på vår vakt när "bibeltrogna inte är behöriga". Det ska ringa en varningsklocka när vi läser bibelordet och kan koppla ihop händelser. Pakistans kristne minoritetsminister Shahbaz Bhatti (martyr för 3 år sedan, har besökt Fokus) är ett exempel på förföljelse av kristna utomlands. 



Det blev en välsignad kväll i Fokus och förebedjarna tog upp tråden och bad för fred och rättvisa i Ukraina. Jag är också glad över Gudruns Enkvist's ord om att "jag vidgar deras vyer" (jag brukar tro att jag är nån slags glädjedödare som alltid talar om tråkigheter i världen). Också glad över ett samtal vid kaffebordet om världshistoria och om den värdefulla Runebergsspsalmen (nr 546) och orden om att jag lyfte fram det som är positivt även om orden i inledningen var allvarliga. Tack Helena Ekman och prästen Gustav Granvik för välsignelseönskan!

Lovsångsteamet (Kristian Östman vid flygeln) var ett stort gäng i kväll. De sjöng och spelade med engagemang. Jag hittade inte det röda stearinljus som jag alltid brukar använda som förbönsljus (hade en föraning om detta) men istället hittade jag en röd glaslykta och två mindre röda ljuslyktor med hjärtan på som tändes för lidande kristna och förföljda folk. 

Som vanligt var det många frivilliga lekmän som tjänade i de olika uppgifterna. Anita Pettersson var välkomnare, Annika Snellman stod för serveringen, Bodil och Eivor var förebedjare för lappar, och Harriet och Benita fanns i salen som förebedjare. Mona och Gustav Granvik fungerade också som förebedjare. Gudrun Enkvist delade värdefulla ord som hon antecknat i en loggbok i samband med en bibelkurs och det är svårt att återge dem här i text. Ett av orden var "Allt är av nåd" och om att "först gå i bön, innan man går en vandring här på jorden". Gudrun sade också någonting väldigt fint om andlig mognad och livserfarenhet...

Eftersom det var förböns- och lovsångskväll sjöng vi mycket och det var också flera som vittnade och delade ord, vilket är fint och någonting som kännetecknar Fokus. Några lovsånger: "Låt oss få känna ditt rikes underbara doft" som passade jättebra in på ett av de bibelord jag fått från 2 Kor. 2:14 (om Kristi segertåg och kunskaps väldoft). Flera sånger: "Vår konungs majestät", "Your grace finds me", "Min Jesus, min Herre", "Above all", "Helig, helig, helig" (och då stod vi), "Jag är svag, men ändå stark..."

I inledningen som fick vara rätt lång denna gång (eftersom det inte var undervisningskväll) delade jag 4 bibelställen (Mark. 13:9, Luk. 21:28, Matt. 5:16 och Jes.41:10) Också Jes. 58:6f om rätt fasta. Bibelorden är "ord i tiden" och Guds ord är ju alltid aktuellt och talar till oss genom alla tider.

Mark. 13:9 "Var på er vakt! Man ska utlämna er åt domstolar och misshandla er...för min skull." Jag nämnde "krisområdena". Kristna förföljs över hela världen i dag, men även i vårt eget land händer det oroväckande saker. Vi ska vara på vår vakt när "bibeltrogna inte är behöriga". Det ska ringa en varningsklocka när vi läser bibelordet och kopplar ihop händelser som handlar om dylikt. Jag nämnde Pakistans kristne minoritetsminister Shahbaz Bhatti's offer (han blev martyr för 3 år sedan och har besökt Fokus) som ett exempel på förföljelse av kristna utomlands. Bhatti's bror är också utsatt för hot idag. Sedan berättade jag om Krimtatarerna i Ukraina och deras öden. Detta folk är en liten minoritet som år 1944 utsattes för Stalins deportationer och som så sent som på 1990-talet återvände till Krimhalvön och Ukraina. Nu tvingas dessa återuppleva rädsla och otrygghet. Vi ska vara uppmärksamma när det händer igen och igen. Här nämnde jag också Syrien och Seyfo. Någon kunde fråga varför jag nämner Krimtatarerna eftersom de inte är kristna. Orsaken är att vi som kristna är kallade att peka på orättvisor (Jes. 58:6f). Naturligtvis nämnde jag att antisemitism också hör till dagens faror; judarna är alltid illa ute när det är kris någonstans i världen. De är inte förskonade från förföljelse i Ukraina idag heller.

Allra först i inledningen nämnde jag att Gud är helig och att vi kan nalkas honom bara genom Jesus Kristus. Det krävdes ett offer. 

Eftersom bibelstället från Mark. 13:9 "Var på er vakt" är allvarligt och jag nämnde kris och oroshärdar betonade jag också att "ingen vet dagen eller stunden" och att "idag är frälsningens dag". 

Bibelstället från Luk. 21:28 "Men när detta börjar ske, så räta på er och lyft upp era huvuden, ty då närmar sig er förlossning". Ordet uppmanar oss alltså att räta på oss och att lyfta våra huvuden". Vi ska alltså inte huka oss!

Vad ska vi göra? Matt. 5:16 berättar om att vi ska låta vårt ljus lysa (Kristusljuset) "Låt på samma sätt ert ljus lysa för människorna," 


Jes. 41:10 uppmanar oss att inte vara rädda, vilket står på många ställen i Bibeln (det var också ängelns ord till herdarna). Läs gärna Jes. 41:10 om hur Gud verkligen omger oss: "Frukta inte, ty jag är med dig, se dig inte ängsligt om, ty jag är din Gud. jag styrker dig jag hjälper dig, jag uppehåller dig med min rättfärdighets högra hand." Gud är verkligen med oss!

På samma sätt omger han oss i Jes. 58:6f (om rätt fasta) v. 6 "Nej, detta är den fasta jag vill ha: Lossa orättfärdiga bojor, lös okets band, släpp de förtryckta fria, bryt sönder alla ok, ja, dela ditt bröd åt den hungrige skaffa de fattiga och hemlösa en boning, kläd den nakne var du än se honom och drag dig inte undan för den som är ditt kött och blod. Då skall ditt ljus bryta fram som morgonrodnaden och ditt helande visa sig med hast. Din rättfärdighet skall gå framför dig och HERRENS härlighet följa i dina spår". - Detta alltså om vi lyder! Kristen tro handlar också om lydnad.


Som bön bad vi Runebergpsalmen 546 "Bevara Gud vårt fosterland", verserna 1, 5, 6, 7, 8 och 9. Vi ska inte ta friheten för självklar och inte heller Guds ord.


Förebedjarna kallades fram och vi bad för de många förbönslapparna. Mötesledaren sammanfattade kvällen med Jak. 3:17-18 "Men visheten ovanifrån är först och främst ren, vidare fredlig, mild, foglig, fylld av barmhärtighet och goda frukter, opartisk och uppriktig. Rättfärdighetens frukt sås i frid och ges åt dem som skapar frid." Vi nedkallade Herrens välsignelse. 

Nästa gång tvåspråkig samling: "Ske din vilja - tapahtukoon tahtosi". Jakob Gospel deltar. Öppet slut med lovsång, förbön, servering och samtal. Kvällens kollekt, som bars upp efter de ord som Gudrun delat med oss, gick till Ralf Salos understödsring.



Här är texten till "Bevara, Gud, vårt fosterland":
http://minkristnasamhllsblogg.blogspot.fi/2013/12/finlands-sjalvstandighetsdag-bevara-gud.html


Och här:
http://minkristnasamhllsblogg.blogspot.fi/2013/07/bevara-gud-vart-fosterland-wonderful.html





"Your grace finds me" 
http://www.youtube.com/watch?v=Mqd8MoiCbcI&feature=kp




Foton: Kerstin Lindén (det ljus jag inte hittade denna gång, men jag använde ett liknande rött ljus. Rött är kärlekens och blodets färg) 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar