Powered By Blogger

torsdag 13 mars 2014

MKV - Malaysia och Nordkorea - HERREN Gud är sol och sköld - The LORD God is a sun and shield

 I Jesu namn.

1 Tim. 1:1, 2:1-6. Fil. 2:5-11. Ps. 84:12 -13. Jes. 45:5. Martyrkyrkans vänner r.f. (Ordf. Johan Candelin) rapport 9/2014

Tack- och förbönsämnen: MALAYSIA (attacker mot kristna, bön för religionsfrihet och för evangeliets framgång) och NORDKOREA (bön för fängslade och dödsdömda) 



Prayer bulletin:
http://us1.campaign-archive1.com/?u=acb191a2c658073611bcb6016&id=3f1bbe8040

Viikkoraportti:
http://us1.campaign-archive1.com/?u=acb191a2c658073611bcb6016&id=348e4ce2ed

1 Tim. 1:1 "Från Paulus, Kristi Jesu apostel på uppdrag av Gud, vår Frälsare, och Kristus Jesus, vårt hopp,"
"Paul, an apostle of Christ Jesus by command of God our Savior and of Christ Jesus our hope,"

1 Tim. 2:1-6 "Först av allt uppmanar jag till bön och åkallan, förbön och tacksägelse för alla människor, för kungar och alla i ledande ställning, så att vi kan föra ett lugnt och stilla liv på allt sätt gudfruktigt och värdigt. Sådant är rätt och behagar Gud, vår Frälsare, som vill att alla människor skall bli frälsta och komma till insikt om sanningen. Ty Gud är en och en är medlare mellan Gud och människor, en människa, Kristus Jesus, som gav sig själv till lösen i allas ställe. Detta vittnesbörd skulle framföras när tiden var inne," First of all, then, I urge that supplications, prayers, intercessions, and thanksgivings be made for all people, for kings and all who are in high positions, that we may lead a peaceful and quiet life, godly and dignified in every way. This is good, and it is pleasing in the sight of God our Savior, who desires all people to be saved and to come to the knowledge of the truth. For there is one God, and there is one mediator between God and men, the man Christ Jesus, who gave himself as a ransom for all, which is the testimony given at the proper time."

Fil. 2:5-11 "Var så till sinnes som Kristus Jesus var. Fastän han var till i Gudsgestalt, räknade han inte tillvaron som Gud såsom segerbyte utan utgav sig själv genom att anta en tjänares gestalt då han blev människa. Han som till det yttre var som en människa ödmjukade sig och blev lydig ända till döden - döden på korset. Därför har Gud upphöjt honom över allting och gett honom namnet över alla namn, för att i Jesu namn alla knän skall böja sig, i himlen och på jorden och under jorden, och alla tungor bekänna, Gud, Fadern, till ära, att Jesus Kristus är Herren."

Phil. 2:5-11
http://www.biblegateway.com/passage/?search=Phil.+2%3A5-11&version=ESV

Ps. 84:12-13 "Ty HERREN Gud är sol och sköld, HERREN ger nåd och ära. Han vägrar inte dem något gott som vandrar i fullkomlighet. HERRE Sebaot, salig är den människa som förtröstar på dig." 

"For the Lord God is a sun and shield; the Lord bestows favor and honor. No good thing does he withhold from those who walk uprightly. O Lord of hosts, blessed is the one who trusts in you!" Ps. 84:11-12


Jes. 45:5 "Jag är HERREN och det finns ingen annan. Utom mig finns ingen Gud."

"I am the Lord, and there is no other, besides me there is no God;"
   


Lovprisning - praise: "Soon and very soon":
http://www.youtube.com/watch?v=9kc3BfDjKFQ



Bruket av "Allah" fortfarande olöst för Malaysias kristna

MALAYSIA

"Malaysiska kristna har igen oroat sig över sin rätt att utöva sin tro utan inblandning från staten eller provokation från militant islam när tre olika fall gällande religionsfrihet behandlats i domstol. Alla tre fallen handlar om bruket av ordet ”Allah” i olika former av publicerat material. Den nationella evangelikala kristna gemenskapen anser att ifall denna frihet kringskärs på sätt eller annat så underminerar det de kristnas konstitutionella rättigheter.

Kristna i Malaysia har fått stå ut med ständiga attacker mot sin tro under det senaste året. Det har förekommit smädelser, hot, beslagtagna Biblar och hetsjakt mot enskilda kristna.

Myndigheternas påbud att endast muslimer får använda ordet ”Allah” är något som speciellt irriterar kristna i det multietniska Malaysia, ett land som varit tolerant mot alla konfessioner. De lokala folkgrupperna i Sabah och Sarawak, som utgör 70 procent av landets kristna befolkning, har använt ordet i sin teologiska vokabulär i över 100 år. Ändå dikterar regeringen, individuella sultaner och statsunderstödda muslimska organisationer att ”Allah” hör endast till muslimska malaysier, trots omfattande kritik från muslimska lärda runt om i världen.

Kontroversen, som började 2006 när myndigheterna förbjöd tidningen Herald att använda ordet, har lett till provokationer mot de kristna och flera överklaganden av domstolarnas beslut. Det senaste är att en grupp bestående av sju domare ska reda ut frågorna omkring användningen av ordet ”Allah”, bland annat om appellationsdomstolen hade rätt att slå fast att ordet inte är väsentligt för den kristna tron.

Staten, som har bett domstolen avslå kyrkans anhållan om att få fortsätta använda ordet, hävdar att den kristna användningen skulle riskera den nationella säkerheten eftersom det skulle förvilla muslimska malaysier, detta trots att Herald hade använt ordet i sina publikationer i 14 år innan det förbjöds. Under den perioden hade inga problem eller incidenter framkommit som skulle ha gällt allmän ordning eller trygghet."

(Källa: www.worldwatchmonitor.org)



- "Vi ber att Gud ger av sin gudomliga vishet till de kristna i Malaysia och även till domstolar och andra myndigheter som har något att säga till i dessa fall. Må religionsfriheten kunna garanteras i Malaysia och evangeliet gå framåt."





NORDKOREA

"Vi ber för de 33 personer som enligt nordkoreanska nyhetskällor har dömts till döden för kopplingar till den sydkoreanska missionären Kim Jong-uk som arresterades i oktober i fjol. De åtalas för försök till att störta regimen genom att ha tagit emot pengar för att grunda 500 underjordiska kyrkor. Vi ber att Gud skulle ge dem kraft och att han förhindrar dödandet. Samtidigt tackar vi Gud att den australienska missionären John Short har frisläppts och lämnat landet. Kim Jong-uk och Kenneth Bae, två utländska missionärer, hålls fortfarande fängslade."

(Källa:www.opendoorsuk.org)


Martyrkyrkans vänner r.f.














Foton: Kerstin Lindén

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar