Powered By Blogger

måndag 15 april 2013

We are with you and we pray - we stand with Israel - för lidande kristna och förtryckta folk

Jakobstad, FC, Lekmannasamlingen Fokus 14.4.2013. Honoring Yom HaZikaron, celebrating Yom HaAtzmaut (Independence day, 65 years).


Ps. 31:25 "Var starka och frimodiga i era hjärtan alla ni som hoppas på HERREN." (From Egypt) "Be strong, and let your heart take courage, all you who wait for the Lord!" Ps. 31:24 (ESV)

"Vi riktar inte blicken mot det synliga utan mot det osynliga. Ty det synliga är förgängligt, men det osynliga är evigt." (se Thomas Björkmans undervisning)


Kvällen Fokusmöte var rätt välbesökt och det gick bra. Många duktiga lekmän ställde upp med servering (tack Maj-Britt S.), som välkomnare (tack Johan N.), som förebedjare (Olle & Helena D. Hasse K & Gudrun E, Ralf S), och vid pianot (tack Rebecka E.), även som barnfokusledare (Camilla W, Annika S. och Annika F. mfl.). Barnen utförde ett fint drama på temat "oförgängligt och förgängligt". Ett djupt tema. Och de var jätteduktiga! Thomas Björkman undervisade över samma tema.

Jag hälsade välkommen och tände det röda böneljuset och hade hjälp av förebedjarna Olle och Helena Domars i inledningsbönen. Gud är helig och vi kan nalkas honom bara för Jesu Kristi skull. Bönen innehöll syndabekännelse och avlösnining.

Vi bad också för EGYPTEN (de kristna och för hela folket, för fred och försoning, om beskydd för de kristna) vi bad även för IRAN (pastor Saeed) och hans situation i fängelset samt för hans anhöriga. Sedan bad vi för BELARUS (Vitryssland) för de fängslade åsiktsfångarna, för folket och särskilt för de kristna. Vi bad också för KAZAKSTAN och tackade för livstecken från mänskorättskämpen Vadim Kuramshin och bad om fortsatt beskydd och för hela folket). Sedan tog jag på mig min ISRAELISKA BÖNEDUK (med bibeltexter från både NT och GT) och hela församlingen stod upp och vi hedrade Minnesdagen (Yom HaZikaron) för de stupade som försvarat ISRAEL mot krig och terrorattacker. Vi tackade för att Israel är ett välsignat demokratins ljus i ett mörkt område och vi bad för landets regering och för de styrande. Vi bad också för det judiska folket att de skulle få syn på Jesus Kristus. Vi bad för att landets ledare skulle få verka för fred och stabilitet i området. Sist bad vi även för alla som lider för sin tro och som förtrycks orättfärdigt. We prayed for all persecuted Christians and all oppressed people. Bönen Fader vår avslutade inledningsbönen.


Programmet:

Sedan följde barnens kreativa och innehållrika drama över temat: ”Förgängligt och oförgängligt”. De hade klätt ut sig och med hjälp av uppläsare presenterade de ett fint drama med musik som handlade om våra prioriteringar. Var har du din skatt? Det gäller att satsa rätt i livet. Camilla och Annika mfl. höll i trådarna tillsammans med barnen.
Undervisningen:

Matt. 6:19-21 "Samla inte skatter på jorden, där rost och mal förstör och där tjuvar bryter sig in och stjäl. Samla er skatter i himlen, där varken rost eller mal förstör och där inga tjuvar bryter sig in och stjäl. Ty där din skatt är, där kommer också ditt hjärta att vara."

Thomas Björkman utgick från bibeltexten Matt. 6:19-21. Texten handlar om det som är förgängligt och oförgängligt. Förstörbart och oförstörbart. Timligt och evigt. Mörker och ljus.

Var vill du att din skatt ska vara? frågade Thomas. Skatterna i himlen varar för evigt. Vi har ett arv att räkna med: "Välsignad är vår Herre Jesus Kristi Gud och Fader. I sin stora barmhärtighet har han genom Jesu Kristi uppståndelse från de döda fött oss på nytt till ett levande hopp, till ett arv som aldrig kan förstöras, fläckas eller vissna och som är förvarat åt er i himlen." 1 Petr. 1:3-4

Paulus säger att vi inte riktar blicken mot det som är förgängligt. "Vi riktar inte blicken mot det synliga utan mot det osynliga. Ty det synliga är förgängligt, men det osynliga är evigt." 2 Kor. 4:18.

I påskens händelser finns alla ingredienserna.

En del mänskor tror att livet är en slump. Tror du att Gud har skapat livet? Då finns det en mening med ditt liv. Vi är skapade till Guds avbild, till man och kvinna. Thomas citerade också Psaltaren 139:13 "Du har skapat mina njurar, du sammanvävde mig i moderlivet. Jag tackar dig f ör att jag är så underbart skapad." Guds kärlek föder liv. Nytt liv uppstår från det liv som finns. Thomas berättade också om det lilla fröet i jorden som när vi vattnar det, gror därför att Gud har skapat det. "Amen, amen säger jag er: Om vetekornet inte faller i jorden och dör, förblir det ett ensamt korn, men om det dör, bär det rik frukt" Joh.12:24.

Sår vi frön av liv eller död? Mörker eller ljus? Förgänglighet eller oförgänglighet? "Det mänskan sår skall hon också skörda." Gal. 6:7b. Thomas talade också om att vatten, värme och ljus behövs för att det ska växa. Jesus har livets vatten, han är världens ljus och värmen är Guds kärlek ("Och vi har lärt känna den kärlek som Gud har till oss och tror på den. Gud är kärlek och den som förblir i kärleken, förblir i Gud, och Gud förblir i honom." 1 Joh. 4:16.) Kärlek och omtanke kan få "trosfröet" att gro.

"Jag är korsfäst med Kristus" (Gal. 2:19b) - detta är det liv som Gud vill forma oss till. Han ger inte en omstart i livet utan ett helt nytt liv att starta med. Jesus sade att det är fullbordat. Vi får frälsningen fritt och för intet. Vi behöver inte göra någonting. Joh. 3:16 berättar om livets gåva. Gud har valt oss. 1 Joh. 5:12 "Den som har Sonen han har livet.". Thomas citerade också Paulus i 2 Kor. 11:23 f "Jag har arbetat mer, suttit i fängelse mer, fått hugg och slag i överflöd och ofta svävat i livsfara. Av judarna har jag fem gånger fått fyrtio gisselslag, så nära som på ett, tre gånger har jag blivit piskad med spö, en gång har jag blivit stenad, tre gånger har jag lidit skeppsbrott, ett helt dygn låg jag i det djupa vattnet. Jag har ofta varit på resor, utstått faror på floder, faror bland rövare, faror från landsmän, faror från hedningar, faror i städer, i öknar och på hav, faror bland falska bröder, allt under arbete och slit, ofta under vaknätter, under hunger och törst, ofta utan mat, frusen och naken. Förutom allt detta har jag den dagliga upgiften, omsorgen om alla församlingarna." Paulus kunde också säga: Jag säger inte att jag har saknat något, för jag har lärt mig att vara nöjd med det jag har. Jag kan leva enkelt och jag kan leva i överflöd. Med allt och med alla förhållanden är jag förtrogen. Jag kan vara mätt och jag kan vara hungrig, leva i överflöd och lida brist. Allt förmår jag i honom som ger mig kraft." Fil. 4:11-13

Ett liv i överflöd. Prioritera rätt. Thomas listade: först Gud, sedan hustrun/mannen, barnen, jobbet, församlingen, som ett exempel. Paulus kunde säga: "Gläd er alltid i Herren." Fil. 4:4, eftersom Jesus var hans fokus.

Vad är det eviga livet? Joh. 17:3 "att känna Kristus". "Detta är evigt liv att de känner dig, den ende sanne Guden, och den som du har sänt, Jesus Kristus." Vi brukar sjunga sången: "Jag går på livets väg". Det är en smal väg, Jesusvägen har en bestämd adress: Jesus. Vi får be om hjälp och ledning.

Joh. 10:10 "Tjuven kommer bara för att stjäla, slakta och döda. Jag har kommit för att de skall ha liv, ja, liv i överflöd". Djävulen kommer med filttossor, sa Thomas, så att vi inte ska känna igen honom så lätt. Han vill stjäla tid, fylla livet med allt som inte ger plats för Gud. Han vill beröva oss Bibelläsning, Bön, Frid, Tacksamhet, Glädje. Han vill så frön av avundsjuka, missmod...Ovännen sår ogräs, om vi sover och inte är vakna. Också i Getsemane bad Jesus lärjungarna att vaka. Hurudant liv vill Jesus ge oss? Han säger att den som fått mycket förlåtet också älskar mycket, men att den som fått litet förlåtet älskar litet. Vi får känna tacksamhet för förlåtelsen. Outredda saker tynger oss men "sanningen skall göra er fria" (Joh. 8:32). Guds ords sanning frigör oss. Vi får berätta om detta för andra. "Helga oss i sanningen, ditt ord är sanning." Joh. 17:17. (min sammanfattning av Thomas Björkmans undervisning)
Kollekt och förbön:
Efter undervisningen tog vi upp kollekt till Sat 7. Och sedan kallades förebedjarna (Olle och Helena Domars) fram och vi bad för tack- och förbönsämnena som fanns nerskriva på lappar.

Öppet slut med servering, förbön, samtal, lovsång. Nästa gång: Matti Aspvik och Matts Sjölinds lovsångteam. Gunilla Nybäck berättade också att det behövs flera församlingsfaddrar (gärna män) och jag sade att det även behövs flera söndagsskollärare, liksom flera Fokuslekmän i olika uppgifter; speciellt i serveringsgruppen.

Jag berättade om min nöd och ville att vi skulle be för att Gud skulle resa upp flera andliga ledare som står upp för kristna värderingar när världen tiger och som engagerar sig när rätten och rättvisan förtrycks (som tex. i Belarus). I sammanhanget nämnde jag den fruktansvärda tragedi det innebär att mänskor tvingas lämna de urgamla kristna hemtrakterna i tex. Syrien och Egypten. Vi bad för detta samt nedkallade Herrens välsignelse. Jag delade också ett ord av DrHany Hanna från Egypten som jag sett på facebook från Ps. 31:25 "Var starka och frimodiga i era hjärtan alla ni som hoppas på HERREN." Vi får mycket tillbaka när vi ber för andra! Alla såg glada ut över bibelordet.

Ett annat ord om bön delades också: "Svara mig när jag ropar, du min rättfärdighets Gud. När jag är trängd, ger du mig utrymme. Var mig nådig och hör min bön." Ps. 4:2

Lovsånger: "På dig min Gud förtröstar jag", "Söken först Guds rike", "Värdigt är Guds lamm - Herre, tack för Golgata", "Låt vart ord" (Ps. 19), "Vilken vänn jag fann."





Israel sörjer sina stupade soldater under Yom HaZ
ikaron söndag 14.4-15.4 och därefter vidtar firandet av självständighetsdagen: Yom HaAtzmaut.

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=rWNo8f0fEH0
Musik - vackert och gripande (tack till prosten H. Perret) "Kol nidrei = arameiska och betyder "alla löften" (eller ed) och avges som inledning till den synagogagudstjänst som hålls kvällen före Jom Kippur. Man känner igen den judiska musikens starkt tilltalande element."


"What does the persecuted Church need most?" 
http://www.youtube.com/watch?v=EvFmSoKqPQM
1 Petr. 2:24 "He himself bore our sins in his body on the tree, that we might die to sin and live to righteousness. By his wounds you have been healed."






Foto: Kerstin Lindén (FC i Jakobstad, böneduk från Israel, bild från barnfokus och drama)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar