Powered By Blogger

måndag 29 april 2013

Underligheter IV - "Kristenhetens gemensamma ämbetssyn" och "traditionell ämbetssyn" - fulord som bör utrensas?

Kyrkpressen (bloggledare) 18.4.2013 Min starka reaktion i samband med att jag läste denna ledare (ledaren finns i länken nere på sidan):

Ledaren kunde skapa rubriker som: "Fulordsledare ställer ekumeniken på undantag?!", "Inomkyrklig kris?" eller kanske "Konservativa, packa ihop era saker - utrensning pågår!"





 Detta är olyckligtvis en ful KP-ledare, enligt min åsikt. Hur kan de som utpekas i samvetsfrågor försvara sig? Och dessutom; det är ju just dessa som troget tjänar framför altaret i majoriteten av våra kyrkor i Österbotten och i lekmannapredikstolarna!

Citat ur ledaren: "uttryck som det är hög tid att avskaffa. Här kommer den Vikströmska utrensningslistan över gammelord: ”fundamentalist”, ”konservativ-liberal”, ”traditionell ämbetssyn”, ”kristenhetens gemensamma ämbetssyn”. Ut med dem! lyder domen."

Mina funderingar:

- Jaha-ja, menar hon (och emeritusbiskopen) det där bokstavligen månne? Fast det visste vi ju redan. Ut med oss! Ja, ja de biskoparna, de biskoparna. Men det är ju helt klart, inte kan väl någon finsk biskop gilla ordet "kristenhetens gemensamma ämbetssyn" inte, för där är dom ju helt i minoritet. Tacka vet jag kristenheten! Jag älskar att vara en konservativ fundamentalist och ortodox (renlärig) som delar kristenhetens gemensamma ämbetssyn. Jag älskar trosbekännelsen och inkarnationen. För att inte tala om Skriftens klarhet och Skapelseberättelsen. Den nuvarande biskopen var ju missnöjd med Kyrkhelgerna i Karleby också, han gillade tydligen inte att de var så bra, trots att han är så tolerant. Konstigt egentligen att han blev avundsjuk (?)  för han är ju tydligen inte bibeltrogen och står inte heller för hela Skriften. Ja, ja men ska vi dra då, alla vi "gamla" trogna KU-are, EU-are, söndagsskollärare, församlingsfaddrar, textläsare i kyrkan osv.? Vi är på utrensningslistan, vi...Jamen, så släng ut laestadianerna också på samma gång. "He böri vara droppen snart, från "ledande" kyrkligt håll... smaka på ordet "utrensning" - låter det inte lite skrämmande dessutom? Jag undrar vad man har beställt för transportmedel? Tänk vad tomt det blir framför altaret och i kyrkbänkarna i många kyrkor plötsligt med kort varsel speciellt här i Österbotten för att inte tala om lekmannasamlingarna - och i bykyrkorna när utrensningen ska ske....det blir nog också glesare på missionsfältet...månne May alls tänkt på det?

"Ut med dem" - ja, där hörde ni, det blir att börja packa ihop nu då...

Förresten, slutmeningen, i May Wkströms ledare tar nog priset...
 

Ordvalet "utrensning" är mycket olyckligt...

och ju mera kritisk man är mot Bibeln, desto bättre platsar man i kyrkan idag...

Man borde nog kanske fråga biskopen om några detaljer gällande "Utrensningen" (tidtabell, transportmedel osv. om vi får ta Bibeln med (ja, säkert!)

Hur "fula" är vi förresten? Ska jag ta illa upp å de andras vägnar?

Ok, man kan ju tycka vad man vill om stämplar det förstår jag, men hur kan "kristenhetens gemensamma ämbetssyn" och "traditionell ämbetssyn" vara fulord? På den punkten blir jag JÄTTEARG OCH FÖROLÄMPAD!!!

Aj, aj, vilka konsekvenser kan det här tänkas ha för kyrkan i kontakterna utomlands och när det gäller den omhuldade ekumeniken med andra kyrkor som skribenten (och emeritusbiskopen) väl borde värna om? Skandal på uppsegling! (Kyrkoledningen börjar svettas?).

Dylika ledare får vi läsa på Kyrkpressen i en tid som denna...


Ledaren i Kyrkpressen (bloggen 18.4.2013):
http://tinyurl.com/bsx9sbo


Ytterligare funderingar från min sida (efter att jag lugnat ner mig litet):


Om man avskaffar eller idkar utrensning av följande "fulord": "fundamentalist, konservativ-liberal, traditionell ämbetssyn, kristenhetens gemensamma ämbetssyn" - blir splittringen mindre då? Och försvinner problemen? Observera att jag inte heller gillar stämplar (brukar i terapeutiskt syfte applicera dem på mig själv) men varför skulle orden "traditionell ämbetssyn" och "kristenhetens gemensamma ämbetssyn" vara fula ord? Och vi måste komma ihåg att det finns en helig splittring även om inte alla kontroverser är goda, som det sägs.

May's avsikt är förhoppningsvis god, men med anledning av tongångarna från tidigare diskussioner och uttalanden från kyrkoledningen så känner vi igen stinget, tyvärr! Biskop Björn har upprepade gånger uttryckt sig  negativt om fundamentalister och bokstavstroende och avsett mänskor som tror tex. på Skapelseberättelsen. Man måste minnas att dessa mänskor står bakom predikstolarna i lekmannagudstjänster och framför altaren varje söndag i våra Österbottniska kyrkor och bönehus (även i söder) Och vi tjänar också som söndagsskollärare...

Och varför skulle, som sagt, ord som "traditionell ämbetssyn" och "kristenhetens gemensamma ämbetssyn" vara fulord? Det kan jag inte hålla med om.
Kristenheten över hela världen inbegriper katoliker, ortodoxa, konservativa Rysslandsmissionärer, dito i Kenya; Afrika., Copterna...också många frikyrkliga är bokstavstrogna. Och enligt texten sitter man och skrattar åt detta...suck, i en tid som denna...

Jag kan på sätt och vis förstå den till synes välmenande tanken med att man skulle vilja ta bort (stämpel-)orden "fundamentalist", konservativ-liberal", men jag får inte ihop det att man skulle vilja ta bort orden "traditionell ämbetssyn" och framför allt inte "kristenhetens gemensamma ämbetssyn" (gällande det sista ordet framför allt inte från May's horisont som fd. missionär). Och inte heller ur emeritusbiskopens perspektiv (förutsatt att han är rätt citerad, förstås!) som en fd. kyrkans man med tanke på samarbete med andra kyrkor som han väl torde ha drivit, fast han ju har jobbat emot den linjen förstås.

Den "traditionella ämbetssynen" bygger på Bibeln, ända från skapelseberättelsen till Paulus och framåt och den har de rättroende fädernas tro och lära att falla tillbaka på. Faktum är att vi ju har majoriteten på vår sida och framförallt Bibeln. Och Guds Ord ska aldrig förgå. Oberoende av hur många mänskliga rödpennor som än skulle vara i farten.

Och vi kunde inte vara mera trygga än när vi håller oss till det levande Ordet som är sant.


Min åsikt är att ledaren är sofistikerat fult skriven. Och adressen är tydlig och klar.





Foto: familjen Lindén



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar