Powered By Blogger

söndag 7 oktober 2012

Nr 82/SFP - Tack till veteranerna - "Hedra din fader och din moder"

2 Mos. 20:1-17. Hebr. 4:15-17. Mika 6:8
Några höstfunderingar. Jag älskar min hemstad och när jag kom hem häromdagen från jobbet, en vanlig höstdag med lagom varmt, eller lagom kallt väder (+ 10 grader) hur man nu vill uttrycka det, fylldes mitt hjärta av tacksamhet över allt det goda som vårt land har välsignats med, trots den senaste tidens ymniga regn som ställvis förorsakat översvämningar (tråkigt med översvämningarna i Sydösterbotten!)

Saken blev inte sämre av att jag hade bra flyt på jobbet på läkarmottagningen där jag hjälper min man och den dagen även kunde hjälpa en asylsökande...

Jag älskar dig underbara Finland/Suomi för frihetens, yttrandefrihetens och demokratins skull. Ingen korruption och oberoende domstolar - fri media. Polisen står på vår sida fast vi har kameraövervakning på vägarna och fast jag nog har grälat med Korsholms grymma och inhumana flyktingpolis (när man med våld skulle sända en barnfamilj; modern var judinna och förföljdes, tillbaka till Belarus). Hur kan vi nog tacka dem som kämpat för vår frihet och ytterst Gud?

Dessa förmåner är inte självklara för alla. Och kan ni fatta att vi faktiskt gjorde upp med Ryssland; vi betalade vår skuld! Tack till krigsveteranerna och alla som bidrog till detta - och till hemtrupperna!

Oj, Suomi - Finland, se hur bra du har det...


"Vårt land":
http://www.youtube.com/watch?v=WwL5Bl3TRdY&feature=related


http://www.youtube.com/watch?v=yJWNLIQhYH0
"Oi nouse, Suomi, nosta korkealle
pääs' seppelöimä suurten muistojen,
oi nouse, Suomi, näytit maailmalle
sa että karkoitit orjuuden
ja ettet taipunut sa sorron alle,
on aamus' alkanut, synnyinmaa."

http://www.youtube.com/watch?v=ErIbndlgv_0
Jean Sibelius - Finlandia Op.26



Kortfilm: "Honor thy parents" (very moving)
http://brewingculture.com/short-film-what-is-that-reminds-us-to-honor-thy-parents/
Liten underfundig film om en fars kärlek till sitt barn. Mycket berörande!


2 Mos. 20:12 "Hedra din far och din mor, så att du får leva länge i det land som HERREN, din Gud, ger dig."

När vi speglar oss i buden kommer vi till korta, men de är goda "trafikregler" som finns till för att underlätta livet för oss och när det gäller frälsningen har vi en nådefull Gud. "Ty vi har inte en överstepräst som ej kan ha medlidande med våra svagheter, utan en som blev frestad i allt liksom vi, men utan synd. Låt oss därför frimodigt gå fram till nådens tron för att få barmhärtighet och finna nåd till hjälp i rätt tid." Hebr. 4:15-16

Buden finns beskrivna i 2 Mos. 20:1-17





Jag kandiderar i kommunalvalet och min nummer för SFP är 82:
http://kerstinlinden.sfpval.fi/
När det gäller stadens ekonomi (Jakobstad) vet jag hur dåligt det är ställt med den, eftersom jag suttit med en period i fullmäktige och att det enda alternativet är omprioritering. Det finns inte extra pengar att dela ut. Vi måste våga ta svåra beslut, effektivera och föra en ansvarsfull politik. Och undvika att höja skattöret. Skolelevernas och barnens välmående (skolans resurser, skolmiljön, skolmaten) är lika viktig som tandvården och den övriga sjukvården. Ingen sektor kan få anta orimliga proportioner och svälla ut på en annan sektors bekostnad. En lösning är utökat samarbete över kommungränserna och omprioritering. Vårt lands och vår stads relativa välmående (trots budgetens obalans) gör att vi ändå borde kunna dela med oss till andra som lider nöd tex. genom att ta emot flyktingar till vår stad.


 

En sund inställning till pengar: ”Strävan efter rikedom hellre än fattigdom är legitim och springer ur själva skapelsens natur. Ändå varnar det tionde budet för att denna strävan efter att tjäna pengar och äga saker kan bli väl självisk. Men det är inte skapandet av nya tillgångar som är fel, utan kärlek till pengar för deras egen skull. Det är när beslut tas om vad jag gör med mitt välstånd som den moraliska dimensionen kommer in i bilden.” (Maggie Thatcher)


Tidigare:
Mina kommentarer i en blogg från nyår 2011-2012:
http://minkristnasamhllsblogg.blogspot.fi/2011/12/nyar-2011-2012.html


Mika 6:8 "Vad begär väl HERREN av dig annat än att du gör det som är rätt, att du älskar barmhärtighet och vandrar i ödmjukhet med din Gud?"
Foto: Daniel Oros (aug. 2012)

Great pictures: https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=3LBQs8HFVn8#!
Wonderful Finlandia 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar