Powered By Blogger

söndag 21 oktober 2012

"HERREN är min herde, mig skall intet fattas"

Ps. 23 "The Lord is my Shepherd" (Keith Green)

Henriks kommentarer (Prosten Henrik Perret) - "Hur mår kyrkan?"

Mal. 3:6 "Jag, HERREN, har inte förändrat mig, och ni, Jakobs barn, har inte utplånats.
"Ancient of Days"






http://www.youtube.com/watch?v=3EkjkjRPBjk
"The Lord is my Shepherd" (Keith Green)

http://henrik.perret.nu/2012/10/hur-mar-kyrkan.html
"Hur mår kyrkan?"

"En sak, som borde undersökas, är, hur många som nu går i olika fria mässor och gudstjänster. Våra väckelserörelser, t.ex. Finska Evangeliföreningen (SLEF), Folkmissionen (SELK) och Finska Bibelinstitutet (SRO) ordnar tillsammans många tiotal olika gudstjänster i landet. Lutherstiftelsens gudstjänster torde i detta skede ordnas på ca 20 orter.
 Det skulle inte förvåna mig om antalet gudstjänstbesökare i olika gudstjänstgemenskaper skulle börja närma sig antalet i våra lokalförsamlingars ordinarie gudstjänster. ---
Nu är kyrkan nog i kris. Den politiska korrektheten som kyrkan eftersträvat, trenderna är ju i många fall helt identiska i samhället och i kyrkan i detta avseende, har burit frukt. Inte den frukt som kyrkan har önskat – tillströmning – utan dess motsats: massflykt.
Vad göra? Är det så att kyrkan inte säger något utöver det en sekulariserad samtid säger?" 


"Ancient of Days"
http://www.youtube.com/watch?v=HBcP1ICgUIM





Foto: Kerstin Linden (Gamlakarleby stadsförsamlings kyrka sept. 2012)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar