Powered By Blogger

fredag 1 september 2023

Fokus: Guds ord är levande och verksamt och Gud hör bön

 - Fokus i FC söndagen den 20.8.2023 kl. 17.30. Gäst. Curt Westman (Sverige) 

"Skulle inte då Gud skaffa rätt åt sina utvalda som ropar till honom dag och natt, då han ju lyssnar tåligt till dem? Jag säger er: Han kommer snart att skaffa dem rätt. Men skall väl Människosonen, när han kommer, finna en sådan tro på jorden?" (Luk. 18:7-8)

 Det har gått en tid sedan Fokusstarten den 20.8.2023 och det var även en samling söndagen den 27.8 också. Här är en kort sammanfattning av mötet den 20.8.2023

- Mötet inleddes med en sång som samlade oss och det var Kristian "Kick" Östman som satt vid flygeln den kvällen. Monica Hagström deltog också i lovsångsledningen. Som vanligt var det enbart frivilliga som ansvarade för de olika uppgifterna. Annette Snellman-Salo och Ralf Salo tjänade som kvällens förebedjare. Barnfokus leddes av Alina Storbacka och Anja Stephens. Ann-Helen Eriksson skötte serveringen som visat sig vara väldigt viktig eftersom folk gärna stannar kvar efter mötet och umgås i serveringssalen. Kvällens kollekt gick till Sat7 och samlades in via offergång och mobile pay. Jag ställde upp som mötesledare. 

Kvällens gäst var predikanten och "Bibelmannen" Curt Westman från Sverige som besökte nejden och alltså även vårt extra insatta Fokusmöte i församlingshemmet. 

Tillsammans med lovsångsledaren fick jag hälsa välkommen och salen var nästan fullsatt dvs ca 100 personer fanns på plats. 

I min inledning betonade jag att: 

"Bibelordet är fortfarande Guds röst till oss idag. Det är ett levande Ord. Vi tror på en Gud som är levande, verksam och närvarande och som vill ha en personlig relation med oss mitt i allt som händer och sker. 

Jag läste Joh. 1:1-5 "I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud. Han (Jesus) var i begynnelsen hos Gud. Genom honom har allt blivit till och utan honom har inget blivit till, som är till. I honom var liv, och livet var människornas ljus. Och ljuset lyser i mörkret och mörkret har inte övervunnit det."

Jag vill betona att "ljuset lyser i mörkret, och mörkret har inte övervunnit det." v. 5

Jesusljuset lyser. 

(Fri bön, bönen Fader vår).

Lovsången grep tag i oss, så även i mig och jag kom inte ihåg att anteckna vad vi sjöng men jag minns tex. psalmen "En vänlig grönskas rika dräkt", "Ingen är som Du" och "Jag älskar Dig, Jesus".  När vi lovsjunger bygger vi inte på känslor utan vi offrar lovets offer till Gud. 

Curt Westman undervisade över Luk. 18:1-8 (Änkan och domaren). 

Jesus berättar liknelsen för att visa "att de alltid borde be utan att tröttna." v. 1. 

Det handlar om Gudsbilden, sa Curt Westman. Liknelsen handlar om en orättfärdig domare som gav en kvinna rätt i en sak, eftersom hon var så enträgen i att be honom om hjälp. Lärdomen är att vi får tro att Gud som är rättfärdig också skaffar rätt åt sina barn som ropar till honom dag och natt. Och han lyssnar till oss. v. 7

- Var är ditt ankarfäste? frågade Curt Westman. Jesu blod är mitt ankare, konstaterade han. 

"Himmel och jord ska förgå, men mina Ord ska aldrig förgå" sa Jesus. 

Curt Westman har ett förflutet som kriminell, men han blev frälst. Han berättade en hel del om den omvälvningen, vilket jag inte kan återge här. 

Det är viktigt att ta sig tid att umgås med Gud, sa han. 

Det följer också ett kors för dem som tror. "Ta upp ditt kors och följ mig", sa Jesus. Men Jesus håller sina löften och han är med alla dagar. 

Liknelsen är en kontrast. Gud är en rättfärdig domare. Liknelsen visar att det finns en väg som leder in i bönekammaren. 

Westman hänvisade även till liknelsen när Jesus stillar stormen och sa att Jesus också hjälper lärjungarna fast de tvivlade just då. Det handlar om erfarna sjömän som tror att de går under. Då stormar det verkligen! 

Ropet lyder: "Herre, fräls! Jesus sträckte ut handen mot Petrus när han gick på vattnet men började sjunka. Jesus sträcker även ut handen mot dej. 

Bön är någonting större än oss själva. Gå in i din bönekammare, löd uppmaningen. Bönen får vara personlig och din egen, även om församlingsbönen också är viktig. Gemenskapen med Jesus är viktigast. Vi är ofullkomliga i församlingen, men Gud är fullkomlig. 

***

Som vanligt blev det förbön för lapparna med böneämnen som hade samlats in och detta skedde efter undervisningen. Man kunde också gå till personlig förbön efter mötet. 

Mötet avslutades med "Herrens välsignelse" sjungen. Sist kunde man gå till personlig förbön, servering och fri samvaro. 


Vägen genom Bibeln (med Curt Westman):

https://noreasverige.se/play/vagen-genom-bibeln/




Foto: KL (gammal bild)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar