Powered By Blogger

tisdag 14 februari 2023

Tron är en gåva - Guds nåd

Söndagen den 12.2 Nådens år 2023. I församlingen.

- Vi är Kristi kropp eller lemmar i hans kropp och följaktligen är det naturligt att vi "gläder oss med dem som är glada och gråter med dem som gråter"... det är inte alltid lätt...och särskilt inte när det blir så väldigt påtagligt och sant det vi sjunger om, som tex. i den välvalda sången vi sjöng i söndags i Fokus (12.2.2023):

 - "Allt till Jesus vill jag lämna, allt till honom nu jag bär. Honom vill jag tro och älska, i hans sällskap vandra här. Jag nu lämnar allt. Ja, jag lämnar allt. Allt till dig, min dyre Jesus. Jag nu lämnar allt.

Allt till dig jag överlämnar. Gör mig, Herre, helt till din. Värm mig med din helge Ande Så jag vet att Du är min."

- Man lever sig in och det skär i hjärtat trots att hembudet för den trofaste med så mångårig och långvarig trogen tjänst betyder "Hemma hos Jesus". För de närmaste skär det i hjärtat och är svårt att förstå. Vi låter minnesorden som yttrades inledningsvis förvandlas till bön som samlas upp i guldskålar framför Guds altare (Upp. 8:1-4). 

Minnesorden över honom som jag minns att en gång berättade om stenar han en gång samlade under en långvandring och som han staplade och lade ovanpå varandra på ett högt rös. Stenar som såg ut att nästan ha ögon som tittade upp mot himlen...de tittade upp mot himlen...

Ulla tände ljus framme i salen och Heidi spelade ett vackert musikstycke och vi sjöng ovanstående sång som blev så levande och gripande i stunden. Förebedjarnas närvaro, stöd och insats var och är ovärderlig. Olle & Helena tjänade denna kväll. 

Temat för undervisningen var "Tron - en gåva" och Ralf Salo stod för kvällens undervisning.

Allt det Gud skapat och det vi fått är ju egentligen gåvor av Gud. Livet är en gåva, familjen är en gåva, samlivet är en gåva, barn är en gåva, vishet är en gåva, mat, dryck och egendom är en gåva. Jesus är förstås Guds gåva till oss och frälsningen är en gåva.

Ralf  citerade även det central stället från Ef. 2:8f "Av nåden är ni frälsta genom tron, inte av er själva, Guds gåva är det, inte på grund av gärningar, för att ingen skall berömma sig."

- Gud ger tron, var budskapet och Ralf Salo citerade även Luther's förklaring till den tredje trosartikeln: "Jag tror att jag inte av mitt eget förnuft eller av min egen kraft kan tro på eller komma till min Herre Jesus Kristus, utan den helige Ande har kallat mig genom evangelium, upplyst mig med sina gåvor, helgat och bevarat mig i den rätta tron."

- Gud har kallat och dragit dig som tror och "vår överlåtelse är väldigt liten. Det är Gud som verkar. Ibland uppförstoras vår egen förmåga och kraft i detta sammanhang", sa Ralf.

- Så fint att Ralf bekände sig till detta och nämnde just det här, för det hör vi trots allt inte så ofta!

De goda idee'r och innovationer som mänskan kan få och som leder till personliga framgångar kan också ses som en gåva av Gud. Det finns ingen motsättning mellan våra naturliga gåvor och de andliga gåvorna. 

Ralfs undervisning innehöll mycket mera än jag här går in på men han nämnde även att barn i moderlivet kan tro och ta emot den Helige Ande, "så varför skulle inte då även ett mycket litet barn kunna det?" konstaterade han och kom därmed in på barndopet. Barndopet visar att tron inte är någon prestation.

Ord som också grep tag i mig trots kvällens allvar var orden om Jesu blods kraft. "Varje droppe av Jesu blod, även Getsemane-blodet har frälsningskraft! För oss gäller det att höra Guds ord och lyda. 

Lovsången under kvällen bestod av väldigt välvalda sånger bla. "Icke genom någon människas styrka, eller kraft ska det ske". Detta är dessutom en sång vi sjöng väldigt ofta på ungdomssamlingarna när jag var ung. En annan sång löd: "Helige Ande, kom oss när, vi behöver dig..." 

"Det är Gud som gjort oss modiga" var en annan sång vi fick sjunga under Heidi's ledning. "Som när ett barn kommer hem om kvällen", var en annan sång, en klassiker.

Serveringen denna kväll sköttes av Mona. Barnfokus leddes av Alina & Anja. 

Vi hade köpt in en del nya leksaker till bordet utanför salen där vi samlas och glädjande var att det kom barn som ivrigt öppnade de nya paketen och lekte med leksakerna och också deltog i barnfokus. Camilla hade skött om inköpen.

Som vanlig kunde man gå till personlig förbön. Olle & Helena tjänade denna kväll. Klas-Göran fungerade som välkomnare. 


"Det är Gud som gjort oss modiga" (Lars Mörlid/Peter Sandwall)

https://www.youtube.com/watch?v=4vor8K19urc

"Going home" (Libera)

https://www.youtube.com/watch?v=TvThHk-wMRk

***

"Jesus sade: Jag är uppståndelsen och livet. Den som tror på mig, skall leva om han än dör, och var och en som lever och tror på mig skall aldrig någonsin dö." Joh. 11:25-26


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar