Powered By Blogger

söndag 19 februari 2023

Fastetiden

Shalom!

- Nu går vi in i Fastetiden, eller förfastan egentligen. Fastlagssöndagen:

Ps. 31:3 "Vänd ditt öra till mig, skynda till min räddning! Var en fast klippa för mig, en borg till min frälsning."

- Tröghet eller tjänstvillighetens och beredvillighetens skor? Joh. 12:26b Jesus: "Om någon tjänar mig, skall min Fader ära honom."

1.

Se, vi går upp till Jerusalem

i heliga fastetider

att skåda hur Jesus Krist, Guds Son,

i syndares ställe lider.


2.

Se, vi går upp till Jerusalem.

Vem går att med Herren vaka

och, såsom vår himmelske Fader vill,

den smärtfyllda kalken smaka?


3.

Se, vi går upp till Jerusalem,

till Frälsarens kors och pina,

till lammet som offras för världens skuld,

för dina synder och mina.


4.

Se, vi går upp till Jerusalem,

till staden den evigt klara.

Oss Frälsaren sagt att där han är,

där skall vi med honom vara.

***

"Se, vi går upp till Jerusalem" (Psmb 59)

(Paul Nilsson, 1898, Nordisk folkmelodi/Anders Arrebo 1627)

https://psalmbok.fi/psalm-59-se-vi-gar-upp-till-jerusalem/






Foto: familjen Lindén

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar