Powered By Blogger

söndag 6 december 2020

"Se, tiden är fullbordad, för Herren Krist ge rum, gör bättring ifrån synden, tro evangelium..."

Söndag. Andra advent. Finlands självständighetsdag 103 Suomi. Finlandia.

- Jag tycker att psalmen "I tro under himmelens skyar" passar så bra en dag som denna: 


"I tro under himmelens skyar
har fäderna skördat och sått,
och än genom städer och byar
går väckelseropet de fått.
Se, tiden är fullbordad,
för Herren Krist ge rum,
gör bättring ifrån synden,
tro evangelium.
Än räckes Guds frälsning,
än räckes Guds frälsning
till den som sig ångrar och tror."









Här är texten till psalmen: 

- En gång i året lyfter jag fram svärfars Evangelii- och bönebok och hans fältpost från 1942-1943 då han tjänstgjorde som frivillig fältpastor (13 infanteriregementets, II bataljon) i Jandeba söder om Svir. Morbror Valdemar stupade som 18-åring i fortsättningskriget. 


Jag skrev tidigare om brevens innehåll: "Jag har nog haft ett arbete utan like. Med varje sårad som kommit hit har jag försökt tala."

och här: 

***

Jean Sibelius - Finlandia





Foton: KL (bilden högst upp 6.12.2020, den andra "I tro under himmelens skyar" från 2019)






















Fienden kom alltid från öster (Foto från Wikipedia av Edvard Isto's målning "Anfall" (Hyökkäys) från 1899 där tsarryssland försöker slita lagen ur händerna på Suomijungfrun)

















***
Andra advent: Julsånger ("Joy to the world", Anne Murray)

***

1 kommentar:

  1. Det har varit fantastiskt att veta att det finns någon där ute som vet om att falla ner och komma upp igen. Vi förblir alltid ödmjuka och ger aldrig upp, och med hjälp av Benjamin lee att få mig lån från hans företag för att utvidga min verksamhet, vid en central tid. Stödet jag fick från hans låneföretag var ganska ärligt och en intressant låg avkastning i utbyte. deras återbetalning är garanterad.
    Du kan kontakta deras e-post på 247officedept@gmail.com Eller Whatsapp Mr lee på + 1-989-394-3740

    SvaraRadera