Powered By Blogger

lördag 5 december 2020

"Guds rike är invärtes i er" - "Frukta inte och var inte förskräckta"

Söndag 6.12.2020. Andra advent. Finlands självständighetsdag. 

Ps. 80:2-3 "Lyssna, du Israels herde, du som leder Josef som en hjord, du som tronar på keruberna, träd fram i glans. Låt din makt vakna upp till att gå framför Efraim och Benjamin och Manasse. Kom till vår frälsning."

Jes. 44:6-8 "Så säger HERREN, Israels Konung, och hans Återlösare, HERREN Sebaot: Jag är den förste och den siste, förutom mig finns ingen Gud. Vem är som jag? Låt honom ta till orda, ja, lägga fram för mig vad som har hänt alltsedan jag insatte det gamla folket och vad som skall komma, ja, låt dem berätta vad som kommer att ske. Frukta inte och var inte förskräckta. Har jag inte för länge sedan låtit er höra om detta och förkunnat det? Ni är ju mina vittnen. Finns det någon Gud förutom mig? Nej, det finns ingen annan klippa, jag vet ingen."

Texterna ovan är ett par av helgens texter. 

***

Bevara, Gud, vårt fosterland": (Johan Ludvig Runeberg 1855, bearb. | Melodi: Johann Crüger 1640).

https://psalmbok.fi/psalm-546-bevara-gud-vart-fosterland/


"Guds rike är invärtes i er"

Helgens predikan (Bengt Djupsjöbacka) Luk. 17:20-24 "Din konung kommer i härlighet"

https://www.youtube.com/watch?v=wJFPWsIhFjE&t=917s

***

Finlands självständighetsdag 2019 (Min kristna samhällsblogg)

https://minkristnasamhllsblogg.blogspot.com/2019/12/finlands-sjalvstandighetsdag.html





















Fotot av Jerusalemstjärnan: familjen Lindén

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar