Powered By Blogger

måndag 14 oktober 2019

Fokus - Kraft i Jesus - Uppmuntran

Del. 2. Lekmannasamlingen Fokus söndagen den 13.10.2019 kl. 17.00, FC, Ämne: "Kraft i Jesus, del 1" med lekmannapredikanten Ralf Salo, överraskningsgäst: prästen och bibelläraren Håkan Sunnliden som hedrade oss med sin närvaro.

I söndags var det min tur att få tjäna som mötesledare i Fokus. Ralf Salo undervisade och Håkan Sunnliden, Sverige, överraskade oss med ett besök. :)  Där står jag och ska dela flera citat av Sunnliden från lördagskvällen i Kyrkostrands församlingshem och så kommer han själv in! Tack till Frank och Annikki Ekman för det! Sunnliden stannade hela kvällen och delade den med oss. Även förbönen efteråt. Vi fick offra lovets offer under finstämd och mäktig lovsång denna kväll under Kristian Östman's ledning. Håkan Sunnliden sade att han uppskattar att vi som frivilliga ordnar Fokus-gemenskapen. Han har ju själv arbetat mycket för att väcka intresset för den lilla gemenskapen (synagogan), cellgrupper och för att aktivera och uppmuntra lekmän i uppgiften.

- Kristian Östman och co (Bobo Dahlbacka, Maria Libäck, Monica Hagström, Håkan Löfqvist)  inleder med lovsången "Beautiful" och därefter stiger jag upp och hälsar alla välkommen. Jag nämner att Ralf Salo ska undervisa över temat "Kraft i Jesus"och då ser jag prästen Håkan Sunnliden, som just besökt Pedersöre församling och KU i Pedersöre under en möteshelg, stiga in i salen! Så får jag hälsa honom också välkommen. Jag säger att "där två eller tre är församlade i Jesu namn där är han mitt ibland dem" (vilket jag också hört Håkan Sunnliden utlägga kvällen innan). Vilken glad överraskning! Senare efter mötet kollar jag med honom om jag citerat honom rätt i det jag skrivit om lördagskvällen på facebook och även efteråt på min blogg. Och jo - han frågar om jag gjorde anteckningar och det gjorde jag ju med papper och penna i hand. Det jag skrivit är ok (förstås).

Jag presenterar också det som jag har på det lilla bordet framme i salen bredvid korset. Som vanligt hade jag tagit med mig min judisk-kristna böneschal (vi ber för det judiska folket och vi har "ett fönster öppet mot Jerusalem" (som i Daniels bok) när vi ber. Vidare nämner jag det röda ljuset som symboliserar lidande kristna och förtryckta folk. Även Belarus-flaggan (oppositionens) finns på bordet som vanligt. Sist men inte minst har jag tänt ett blå-vitt ljus och det betyder ju att vi ber för vårt land och för vår stad.

När jag sedan samlat mig lite håller jag min inledning *. Kvällen fortgår sen med en finstämd lovsångsstund med Kick & co (särskilt tack till Monica & Maria!). Vi sjunger "Lova Herren, min själ, o min själ, tillbe hans heliga namn...", "Som en mäktig vind kommer Guds ande och fyller atmosfären med renhet" (underbart!), "Vi är här för att prisa Ditt namn" (nu kommer lovsångsflaggorna fram och små barn har också flaggor i sina händer). "Jag kommer till Ditt tempel" är också en av de finstämda lovsångerna.

Och det är fint och stilla.

Kvällens kollekt gick till Fokus egen verksamhet. Efter att vi lovat och ärat Gud är det Ralf Salo's tur att undervisa. Hans tema är "Kraft i Jesus". Ralf säger att Herren har all makt och att vi äger allt i Kristus samtidigt som vi lever i en brusten värld, i en sorts dubbelhet, där vi ändå får vila i Kristi verk, trots att vi inte får allting i denna värld. Vi lever i en slags prövotid eller prövningarnas tid där mycket som rör Bibeln ifrågasätts. Det är viktigt att betona att Jesus är sann Gud och sann människa och inte vilken "herre" som helst, framhöll Ralf också. Han citerade flera bibelställen som vittnar om att allting är skapat i, till och genom Jesus Kristus.

- Det finns alltså enorma krafter hos Jesus! Vilket kraftprov det var när Gud skapade världen! Vilket kraftprov Jesu uppståndelse var!

Lekmannapredikanten Ralf Salo nämnde även ställen i Uppenbarelseboken som vittnar om hur väldig Jesus Kristus är. Han är herrarnas Herre och konungarnas Konung. "Han öppnar så ingen kan stänga och stänger så ingen kan öppna." Han är Lammet på tronen. Ralf nämnde även stunden i Getsemane då Jesus fängslas och att fängslandet inte sker förrän hans stund är inne!

"Jesus är ljuset i den nya staden".

Jesus är alltså centrum i skapelsen, i frälsningen och allt uppehålls genom Jesus. Detta är oföränderligt! Ralf hänvisade också i Hebreerbrevet 1:1f.

Lekmannapredikanten Ralf Salo delade en del av sin undervisningstid med Håkan Sunnliden som fick berätta lite om sig själv, om några böcker han hade med sig och om sin bibelskola på nätet som är gratis. Det finns infoblad i FC! Sunnliden uttryckte sin uppskattning över att vi samlas under frivillig ledning och enkla omständigheter och var uppenbart glad över att få dela kvällen med oss i vår "synagoga-gemenskap"! Vi hade möjlighet att samtala med honom efter det öppna slutet och han deltog också som förebedjare tillsammans med oss.

Efter Ralf Salo's undervisning uppmanade mötesledaren de församlade att stiga upp och vi lovade Gud under sången "Helig, helig, helig". Därpå var det förebedjarnas tur att läsa upp och leda oss i bön för tacksägelse- och förbönslapparna som skrivits under kvällen och samlats in. Förebedjarna har en väldigt viktig tjänst! Denna kväll var Iris Dahlbacka och Gudrun Enkvist i tjänst. Hans Karlsson och Ralf Salo ställde också upp. Jag var med på ett litet hörn och även Håkan Sunnliden. Bra präst som stannar till slutet!

Vi sjöng också den vackra lovsången "Låt oss få känna Ditt rikes underbara doft" och jag berättade att vi nästa gång får ta del av ett bibelstudium under herden Jockum Krokfors' ledning och ämnet är:  Esters bok.

Jag sammanfattade kvällen med ett bibelställe från Ps. 63:8 "Ty du är min hjälp, under dina vingars skugga jublar jag." Vi nedkallade Herrens välsignelse och som vanligt var det ett öppet slut dvs vi fortsatte att lova Gud, man kunde gå till förbön, samtal och själavård. Någon servering hade vi inte denna gång och om någon vill åta sig uppgiften är det välkommet.Vi behöver också flera välkomnare/kollektuppbärare vid dörren. Denna gång ställde Frank Ekman sig till förfogande.

Man hittar prästen Håkan Sunnlidens bibelundervisning på www.sunnliden.se eller via bloggen:
http://hakansunnliden.blogspot.com/

Man kan även söka på "Sunnliden" på youtube så hittar man en massa avsnitt med gedigen bibelundervisning dvs en bibelskola där man kan studera fem teologiskt klassiska ämnen: GT, NT, kyrkohistoria, dogmatik och homiletik. 

***

* Min inledning:

- Det finns ett allmänt illamående i samhället och i vår stad som väl inte har undgått någon. Som kristna har vi en stor uppgift. Vi är ljus (Matt. 5:13-16) och före det i texten säger Jesus att vi också är salt. Vi behöver få upp ögonen för varandra, för våra grannar, mänskor i vår närhet, vår egen släkt och familj. Jag nämnde tre ord: SE, HÖRA och GÖRA. Vi behöver be om öppnade ögon för andra, vi behöver lära oss att lyssna på varandra (jag är själv bättre på att prata än att lyssna) och vi behöver agera. Vi har ett ansvar att dela vår tro och vårt hopp i Kristus. Jag nämnde att jag läst någonstans att det finns 7000 löften i Bibeln!

Den andra punkten jag tog upp i min inledning var den sk. klimatångesten. Jag förstår mig inte på den dvs visst ska vi värna om skapelsen och ta hand om naturen, men vi ska minnas att Gud har kontrollen över allt skeende med jorden, också dess slut! Gud leder världsskeendena.

Jag läste från 2 Petr. 3:10 "Men Herrens dag kommer som en tjuv, och då skall himlarna försvinna under våldsamt dån och himlakropparna upplösas av hetta och jorden och de verk som är på den inte mer finnas till. Då nu allt detta går mot sin upplösning, hur heligt och gudfruktigt skall ni då inte leva, medan ni väntar på Guds dag och påskyndar dess ankomst - den dag som får himlar att upplösas i eld och himlakroppar att smälta av hetta."

- 2 Petr. 3: 10. Om det dröjer är det för att Gud har tålamod och inte vill att någon ska gå förlorad utan att alla ska få tid att omvända sig, som det står.

Den tredje korta punkten jag tog upp var ett bibelställe från Ps. 63:8 "Du är min hjälp, under dina vingars skugga jublar jag."

Jag berättade att vi har en "överbefolkad" fågelmatare. Där samlas talgoxe, gråsparv, domherre, nötskrika, skator och ekorrar. Jag tittade på när en liten ekorre dök ner i fågelmataren med hela sin kropp och han lyckades faktiskt ta sig upp igen även om det såg svårt ut. Fågelmataren finns i en rätt stor ek utanför mitt köksfönster. Varför berättar jag det här? Jo, vi får "se på fåglarna" som inte bekymrar sig (Matt. 6:26) vilket även Håkan Sunnliden talade om under bibelhelgen i Pedersöre.

Vi får vara beskyddade och trygga "under Guds vingars skugga" som i psaltarpsalmen (Jesus benämns ibland i Bibeln som Herrens ängel). Vi får vara trygga och glada (jubla som i psalmen).

Jag sade också att vi ska "mata oss med de många löftena som finns i Guds ord" och det vi fyller oss med präglar oss; "de händer någonting gott i hjärnan" (och i hjärtat borde jag ha tillagt).






























Foton från mobilen: KL (13.10.2019)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar