Powered By Blogger

onsdag 6 juni 2018

The truth and righteousness

Eph. 6:14 (ESV)

"The holy apostles had to attack [false] teachings forcefully in their sermons and writings [Galatians 1: 8]. They did this although such fundamental errors and severe controversies could not happen at that time without offense both to unbelievers and to those weak in the faith. --Solid Declaration, Introduction, 7"

Gal. 1:8 (ESV) "But even if we or an angel from heaven should preach to you a gospel contrary to the one we preached to you, let him be accursed."



(The text: Rev. Dr Scott Murray)


Eph. 6:14 (ESV) "Stand therefore, having fastened on the belt of truth, and having put on the breastplate of righteousness,"


***


Konkordieformeln (Epitome Solida Declaratio)  7]

"...även under de heliga apostlarnas livstid fruktansvärda villfarelser uppstodo bland dem, som ville kallas kristna och berömde sig av Kristi lära, så att somliga ville bli rättfärdiga och saliga genom lagens gärningar, Apg. 15, andra förnekade de dödas uppståndelse, 1 Kor. 15, och andra åter icke trodde, att Kristus var sann evig Gud. Mot dessa måste de heliga apostlarna skarpt uppträda i sina predikningar och skrifter, ehuru på den tiden villfarelser i så viktiga frågor och allvarlig strid därom icke kunde avlöpa utan att väcka svår anstöt både hos de otrogna och de i tron svaga."


https://logosmappen.net/bekskrifter/kf/kf_sd.html




- Jag läste i dag Ef. 6:10f (Den andliga vapenrustningen) enligt den bibelläsningsplan jag följer och fäste mig särskilt vid vers 14 "Stå alltså fasta, spänn på er sanningen som bälte kring era höfter och kläd er i rättfärdighetens pansar". Detta ledde till att jag mindes att jag sparat ovanstående viktiga ord. Det är fel att tiga i dylika fall och det är orätt att tysta ner sanningen och sanningssägaren med ovanstående motivering (och att vi inte ska "gräla" eller vara obekväma). Det tycks krävas ett pansar; rättfärdighetens pansar, och det är den rättfärdighet som skänks utifrån, som inte är min egen utan Kristi rättfärdighet och pansar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar