Powered By Blogger

torsdag 27 december 2012

En etsi valtaa loistoa - Giv mig ej glans, ej guld, ej prakt

Zacharias Topelius 1887, Jean Sibelius 1895
2 Petr. 1:19, Ps. 119:105 - Gratia nr 4/2012 (en skatt!) WELS-devotion (thank you!).


"Giv mig ett hem på fosterjord,
en gran med barn i ring.
En kväll i ljus med Herrens ord
och mörker däromkring.
Giv mig ett bo med samvetsro,
med glad förtröstan, hopp och tro.
Giv mig ett hem på fosterjord:
och ljus av Herrens ord."




En etsi valtaa, loistoa

"En etsi valtaa, loistoa, en kaipaa kultaakaan;
mä pyydän taivaan valoa ja rauhaa päälle maan!
Se joulu suo, mi onnen tuo ja mielet nostaa Luojan luo!
Ei valtaa eikä kultaakaan, vaan rauhaa päälle maan!

Suo mulle maja rauhaisa ja lasten joulupuu!
Jumalan sanan valoa, joss' sieluin kirkastuu!
Tuo kotihin, jos pieneenkin, nyt joulujuhla suloisin!
Jumala sanan valoa, ja mieltä jaloa!


Luo köyhän niinkuin rikkahan saa joulu ihana!
Pimeytehen maailman tuo taivaan valoa!
Sua halajan, Sua odotan, Sä Herra maan ja taivahan!
Nyt köyhän niinkuin rikkaan luo suloinen joulus tuo!"


"En etsi valtaa, loistoa" (Tapiolan kuoro)
http://www.youtube.com/watch?v=IIt3nx2uMEc


Giv mig ej glans, ej guld, ej prakt


"Giv mig ej glans, ej guld, ej prakt
i signad juletid.
Giv mig Guds ära, änglavakt
och över jorden frid.
Giv mig en fest, som gläder mest
den Konung jag har bett till gäst.
Giv mig ej glans, ej guld, ej prakt,
giv mig en änglavakt.

Giv mig ett hem på fosterjord,
en gran med barn i ring.
En kväll i ljus med Herrens ord
och mörker däromkring.
Giv mig ett bo med samvetsro,
med glad förtröstan, hopp och tro.
Giv mig ett hem på fosterjord:
och ljus av Herrens ord.

Till hög, till låg, till rik, till arm
kom, helga julefrid.
Kom barnaglad, kom hjärtevarm
i världens vintertid.
Du ende, som ej skiftar om,
min Herre och min Konung, kom.
Till hög, till låg, till rik,till arm
kom glad och hjärtevarm."


"Giv mig ej glans ej guld, ej prakt" (Christopher S. Pedersen)
http://www.youtube.com/watch?v=XzuWW0DzaaE








2 Petr. 1:19 "Så mycket fastare står nu det profetiska ordet för oss, och ni gör rätt i att hålla er till det som till ett ljus om lyser på en mörk plats, tills dagen gryr och morgonstjärnan går upp i era hjärtan." 

Ps. 119:105 "Ditt ord är mina fötters lykta och ett ljus på min stig."





ELBK (Gratia nr 4/2012):
http://www.elbk.org/data/images/gratia/redusertnr4b-2012gratia%282%29.pdf
Mycket värdefullt att läsa!
"Novum testamentum i vetere latet, vetus testamentum i novo patet."



WELS Devotion:
http://www.wels.net/spiritual-help/daily-devotion/2012-12/devotion-december-28-2012

"Peace is the absence of trouble, tension, disaster and surprise.  Peace is the presence of safety, security, contentment and relief.  When you experience peace, you’d like things to stay just as they are.  You hope that nothing changes."








Foto: Joanna Lindén (december 2012)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar