Powered By Blogger

tisdag 7 juli 2015

Fokus - "Se Guds lamm, som tar bort världens synd"

1 Petr. 2:9.

"Men Gud som är rik på barmhärtighet har älskat oss med så stor kärlek, också när vi ännu var döda genom våra överträdelser, att han har gjort oss levande tillsammans med Kristus. Av nåd är ni frälsta." (Ef. 2:4-5)

Lekmannasamlingen Fokus 28.6.2015 kl. 19.00 (FC, Jakobstad)

Vi var en liten skara som samlats till Fokusmöte denna strålande vackra söndag efter midsommar. Vi samlades i Lilla salen denna gång. Jag hade lovat att vara ansvarig för kvällen och höll en kort inledning och även en textutläggning kring Joh. 1:29, 36. Gudrun Enkvist hade skött om serveringen och även bakat goda småbröd och vi hjälptes åt att leda det informella mötet. Monica Hagström hade förberett några sånger och vi sjöng också a capella från ett kompendium som Gudrun hade med.



Lena och Johan Sandberg var förebedjare för lappar. Kollekten gick till MKV.

Temat i Fokus har under en tid varit "Vittnesbördet". Som inledning berättade jag kort om en liten gåva som jag fick när jag gick i söndagsskolan vid avslutningen. Söndagsskollärarinnan Bertha Petell sade med allvarlig röst till oss: Om ni inte kommer ihåg någonting annat av det jag sagt, så kom ihåg att "Se på Jesus". Och så delade hon ut åt oss små röda breda sidenband med vit text från Hebr. 12:2 "Se på Jesus!".

Denna uppmaning och påminnelse har hjälpt mig väldigt mycket livet igenom. Det gäller för oss att fokusera rätt, att se på korset och se bort från sig själv och egna problem och bekymmer.

Små gåvor kan alltså också bära vittnesbörd om Jesus.

Vidare nämnde jag om en papperskniv (och visade upp den) jag fått som vinst i en juniorfrågesport. Vårt lag fick varsin papperskniv med texten: "Gudsfruktan är vishetens begynnelse." (Ps. 111:10). Det är viktigt att känna eller hysa sund gudsfruktan. Gud är helig.

Små gåvor kan predika om Gud.

Inledningen avslutades med fri bön och ord från sången 145 ur "Nordisk sång" (Från Frälsaren på korsets stam), tyst syndabekännelse och bönen Fader vår. Avlösningsord från Ps. 103:12 "Så långt som öster är från väster låter han våra överträdelser vara från oss."


Under mötet sjöng vi bla. "Välkommen till denna plats", "Fäst din ögon på Jesus", "Herre, till Dig får jag komma", "Vilken härlig dag", "På en avlägsen höjd" mfl.


UNDERVISNINGEN

Vi har firat midsommar och texterna har handlat om Johannes Döparen och Jesus.

Johannes Döparen var ungefär 6 månader äldre än Jesus. Detta enligt evangelisten Lukas. När Maria och Elisabeth träffades och båda var havande står det i texten att barnet i Elisabeths mage "spratt till av glädje". Barnen hade alltså på sätt och vis träffats väldigt tidigt!

Johannes är "rösten av en som ropar i öknen" (Jes, 40:3, Matt. 3:3). En vägröjare för Jesus. En som banar väg och en profet. En väckelsepredikant skulle vi kanske säga i våra dagar (Bo Giertz kommentarbok).

Det hade gått 4 sekler sedan senaste profet, men så kommer Johannes och förkunnar "omvändelsens dop till syndernas förlåtelse." Luk. 3:3-6 lyder: "Röj väg (eller bana väg) för Herren --- Och alla människor skall se Guds frälsning."

Budskapet är klart: "Omvänd er, ty himmelriket är nära." (Matt. 3:2). Matteus som var jude undviker att säga "Gud" Han säger himmelriket och menar samma sak. Annars läser vi i evangelierna "Guds rike är nära." Messias skulle träda fram.

Omvänd (i hebreisk betydelse) = "Göra helt om"

Omvänd (i grekisk betydelse) = "Sinnesändring, ett helt nytt sätt att tänka"

På svenska betyder det "att göra bättring", men inte i betydelsen "bli bättre", utan att ändra hela sin livsinriktning och vända sitt hjärta helt till Gud. (Detta enligt biskop Giertz).

Johannes budskap handlar också om att det kommer en dom. "Jesus skulle komma med Anden - och med elden, domselden", skriver Giertz. Johannes uppmanar mänskorna att bära bättringens rätta frukt. Vad betyder det? Jo, rent praktiska saker som att dela med sig kläder och mat till dem som behöver. Hur gör vi? Man skulle inte sko sig i tjänsten, inte ägna sig åt lurendrejerier och hot, man skulle hålla sig till fastställd taxa och nöja sig med sin lön.

- Här hör jag någonting av president Niinistö's ord i ett av hans nyårstal där han efterlyser en talkoanda under svåra ekonomiska tider. Vi kunde kanske även dra paralleller till vårt lands bistånd, som kunde höjas! Vi kunde vara mera generösa i asyl- och flyktingfrågor.

Texten talar också om att Johannes "bekände och förnekade inte sanningen". Han var inte Messias. Joh. 1:20. Johannes hade även budskap till makthavaren. Tetrarken Herodes fick höra att han begick äktenskapsbrott, begick sexuella synder och "många onda ting". Johannes teg inte, men blev också kastad i fängelse.

Ånger är Guds verk. Omvändelsen handlar om att Gud drar oss. Det är korsets dragningskraft (Joh. 12:32) Jesus sade att när han har blivit upphöjd (på korset) ska han dra alla till sig. Evangeliets frälsningskraft!

Man kan jämföra med berättelsen om den förlorade sonen i Luk. 15:17 där det står "han kom till besinning". Ånger är Guds verk!

Vår vilja är bortvänd från Gud genom synden. Också det goda är besmittat. Gud är ren och helig. Jesus är den ende som har kunnat uppfylla all rättfärdighet. Och han gjorde det i vårt ställe. Därför skulle Jesus också döpas av Johannes som alla andra syndare. Han tog vår synd. "För att uppfylla all rättfärdighet." Matt. 3:15

Jesus döptes till sin tjänst som tjänare. han gjorde allt i lydnad för Gud och tog på sig allt vad vi brutit. "Jesus var invigd till det verk som skulle föra honom till korset." (Giertz).

I tro får vi tillräkna oss hans rättfärdighet. Vi får iklä oss den. (Gal. 3:27) I dopet skänkes den oss. Jfr dopdräkten.

Joh. 1:29, 36 "Nästa dag såg han (Johannes) Jesus komma, och han sade: "Se Guds lamm, som tar bort världens synd." (v. 29) "När han (Johannes) såg Jesus komma sade han: "Se Guds lamm!"

- Se Guds lamm! säger Johannes och pekar på Jesus. Tänk om vi hade fått vara där! Tänk att Johannes stod där och pekade på Jesus. En unik stund.

Se. Guds. Lamm. (3 ord)

Guds Lamm kan ses i ljuset av:

1. Offerlammet (3 Mos. 4:1f) Syndoffret
2. Påskalammet (blodet på dörrposten)
3. Lammet som en bild av den ställföreträdande Herrens tjänare som "likt ett lamm förs bort för att slaktas" (Jes. 53:7)

Jesus är vårt påskalamm som offrats för oss. Han är försoningen för våra synder.

En 4:e punkt kunde tillläggas: I Uppenbarelseboken 5:6 talas om Lammet inför tronen som såg ut att ha blivit slaktat. Jesus; Lammet på tronen.



Att se: Med trons ögon kan vi se. Apg. 26:18 Saulus' (Paulus) uppdrag var "att öppna hedningarnas ögon, så att de vänder sig från mörker till ljus."

Jes. 42:7 "För att du ska öppna blinda ögon och föra fångar ut ur deras fängelse, ur fångenskapen dem som sitter i mörkret."

Matt. 20:28 "så har inte heller Människosonen kommit för att bli tjänad utan för att tjäna och ge sitt liv till lösen för många."


- Tron är en gåva. Utan Gud sitter vi i mörker och fångenskap. Vi är blinda. Jesus gjorde Faderns vilja. "Fastän han var Son, lärde han sig lydnad genom sitt lidande." Hebr. 5:8

"Han ödmjukade sig och blev lydig ända till döden - döden på korset." (Fil. 2:8)

Lammet. Offerlammet Jesus. Abraham måste inte offra sin son. Gud gjorde det.

- Se, Guds lamm, som tar bort världens synd!

Hebreerbrevet uppmanar:

- Se på Jesus!
- Håll blicken fäst vid Jesus! Det ger läkedom. Jfr kopparormen i öknen (4 Mos. 21:4-9).

Jesu kors och Golgata är kraftfältet och värmekällan. Livsflödet. Jesus är Brödet. Livets bröd. Det levande brödet (Joh. 6:51, Joh. 6:35) Jesus är Livets vatten (Joh. 4:14)

Jesus är barmhärtigheten och nåden (Ef. 2:4, Ps. 86:15, Luk. 23:32-34). Jesus är förlåtelsen (1 Joh. 1:1-2)

Avslutningsvis:

"Men Gud som är rik på barmhärtighet har älskat oss med så stor kärlek, också när vi ännu var döda genom våra överträdelser, att han har gjort oss levande tillsammans med Kristus. Av nåd är ni frälsta." (Ef. 2:4-5)

1 Joh. 2:1-2 "Mina barn, detta skriver jag till er för att ni inte skall synda. Men om någon syndar, har vi en som för vår talan inför Fadern - Jesus Kristus."




Efter undervisningen bad vi tillsammans med förebedjarna Johan och Lena Sandberg för tack- och förbönslapparna. Sedan samlades vi runt kaffebordet och diskuterade och bad för aktuella saker som kom upp. Vi avslutade med Herrens välsignelse under Gudrun Enkvist's ledning.

Framme på ett bord fanns min israeliska böneduk (bön för det judiska folket/Jerusalem), en bricka med ett vitt och ett blått ljus (bön för Finland) och ett rött ljus (bön för lidande kristna och förtryckta folk).




Foto: KL (mobiltelefonbild från Lilla salen i FC)

"Från Frälsaren på korsets stam
ljus faller på min dräkt
Då träda syndens fläckar fram
jag blir med rövarn släkt.
Men du, som var mot rövarn god,
Du gör mig snövit i ditt blod.
Så helt förlåter Gud. Så helt förlåter Gud."

nr 145 (Nordisk sång)










Foto: KL

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar