Powered By Blogger

tisdag 5 mars 2024

Fokus: Gud har frälst oss från mörkrets välde

Fokus i FC 18.2.2024 kl. 17.30. Gäst: Ingemar Helmner (Sverige). Ingemar Helmner är pastor, sångarevangelist och författare med hela Norden som arbetsfält. En kväll med Jesusdoft.

- Det har gått en tid sedan detta tillfälle, men här följer några anteckningar ändå. Sångarpastorn inledde starkt med sång och musik direkt medan han satt vid flygeln. "Min Gud tillhör äran" ljöd det klart och starkt. Jesus är i centrum och han är den enda vägen till Gud, löd bekännelsen. Vi fick höra och sjunga med i sånger som "O, Jesus, Du som fyller allt i alla", "Långt bortom rymder vida" och "Jag sjunger ut mitt lov till Dig, min kungars Kung" osv. 

Lucas Eriksson ledde mötet och stora salen var nästan fullsatt. 

Ingemar Helmner predikade också under kvällen. Han hänvisade inledningsvis till Joh. 1:18 och Kol.1:13f

Joh. 1:18 lyder: "Ingen har någonsin sett Gud. Den Enfödde, som själv är Gud, och är hos Fadern, har gjort honom känd." 

Kolosserbrevet 1:13f "Han har frälst oss från mörkrets välde och fört oss in i sin älskade Sons rike. I honom är vi friköpta och har fått förlåtelse för våra synder. Han är den osynlige Gudens avbild, förstfödd före allt skapat. Ty i honom skapades allt i himlen och på jorden, det synliga och det osynliga, tronfurstar och herradömen, makter och väldigheter. Allt är skapat genom honom och till honom."

Ingemar Helmner sade att om man hävdar att Jesus är den han säger sig vara dvs "den osynlige Gudens avbild" (Kol. 1:15a) så blir det en konfrontation eftersom det finns så mycket olika strömningar och andlighet i tiden...

Här kallade Helmner in vittne nr 1 som han själv uttryckte det: Gud själv. I Bibeln möter vi Johannes Döparen och Jesus. Matt. 3:16 f "När Jesus hade blivit döpt, steg han genast upp ur vattnet. Och, se himlen öppnades, och han såg Guds Ande sänka sig ner som en duva och komma över honom och en röst från himlen sade: "Denne är min Son, den Älskade. I honom har jag min glädje." 

- Tronsalen syns, himlen öppnas, Fader, Son och Ande är tillsammans, sade Helmner.

På förklaringsberget kommer samma budskap: Faderns vittnesbörd. "Jag vet på vem jag tror" sa Helmner. 

Andra vittnen är: Änglarna. Deras närvaro och starka vittnesbörd finns vid inträdet i världen, vid Getsemane, vid den tomma graven, vid himmelsfärden osv. 

Vittne nr 3: Skriftens vittnesbörd. Jesus ord: "Ni forskar i Skrifterna, därför att ni tror att ni har evigt liv i dem, och det är dessa som vittnar om mig." Joh. 5:39. I detta sammanhang uppmanade Ingemar Helmner oss att läsa i Gamla testamentet och särskilt söka Jesus där tex. i Jesaja kapitel 40 och 53. Känn Jesusdoften! Sedan uppmanades vi att läsa de 4 evangelierna. Där ser vi gärningarnas vittnesbörd dvs. allt det som Jesus gjorde, sade osv. för att Skriftens ord skulle fullbordas. Jesu gärningar vittnar om Fadern och om syndernas förlåtelse. Försoningsgärningen är störst. Den vittnar om Faderns varma hjärta för en vilsegången mänsklighet. Synden har ingen inteckning i Jesu liv, därför kan han frälsa oss. Synden är utbytt mot rättfärdigheten genom Jesu offer och ställföreträdande lidande.

Romarbrevet borde man kunna utantill, enligt Luther, eftersom det är något av ett grunddokument, konstaterade Ingemar Helmner. 

Rom. 1:4 "Från Paulus, Kristi Jesu tjänare, kallad till apostel och avskild för Guds evangelium, som Gud har utlovat genom sina profeter i de heliga Skrifterna, evangeliet om hans Son, som till sin mänskliga natur föddes av Davids släkt och som genom helighetens Ande blev med kraft bevisad vara Guds Son alltifrån uppståndelsen från de döda, evangelium om Jesus Kristus, vår Herre."


- Det var mina anteckningar och minnesanteckningar från 18.2. I övrigt var det som vanligt förbön, barnfokus och servering denna kväll och kollekt till Sat7. 

Nästa tillfälle var 25.2 då Tuula Vilo gästade Fokus och det var också välbesökt. Det som hon berättade har jag inte antecknat, mycket beroende på att jag själv hade en uppgift att sköta under den kvällen. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar